ظرفیت تولید نفت ایران 3 میلیون بشکه افزایش می یابد

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افت طبیعی تولید 8 درصدی در مخازن نفت و گاز ایران گفت: تا پایان چشم انداز 20 ساله باید ظرفیت تولید نفت ایران 3 میلیون بشکه نسبت به ظرفیت کنونی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی صبح امروز (شنبه سوم اسفند ماه) در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت با اشاره به گذشت 8 سال از برنامه 20 ساله سند چشم انداز توسعه و عقب افتادگی های صورت گرفته در این 8 سال گفت: باید تلاش کنیم در سال های آتی با برنامه ریزی و مدیریت این عقب افتادگی ها را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توسعه یافتگی، کسب جایگاه نخست اقتصادی منطقه و تعامل با جامعه بین الملل را از نکات کلیدی سند چشم انداز توسعه خواند و گفت: صنعت نفت یکی از مولفه های تاثیرگذار برای تحقق این سند به شمار می آید زیرا این صنعت به لحاظ جایگاه اقتصادی و ارتباط با جامعه بین الملل می تواند کمک شایانی برای رسیدن به اهداف داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف مربوط به تولید محصولات پتروشیمی در سند چشم انداز 20 ساله گفت: برای تهیه خوراک مجتمع های پتروشیمی و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در این زمینه باید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید گاز باشیم.

جوادی تولید 5 میلیون بشکه (7 درصد از بازار جهانی)، دستیابی به 10 درصد از بازار تجارت جهانی گاز را از دیگر اهداف از پیش تعیین شده در سند چشم انداز توسعه اعلام کرد و گفت: برای تحقق این امر باید روزانه یک و نیم میلیارد مترمکعب گاز، یک و نیم میلیون بشکه مایعات گازی و سه میلیون بشکه نفت تولید و صادر شود و این امر به معنای افزایش ظرفیت کنونی نفت (3.8 میلیون بشکه) است.

وی تصریح کرد: اگر ایران بر طبق سند چشم انداز توسعه صنعت نفت خود را پیش می برد با روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت، 1.2 میلیارد مترمکعب گاز در سال نهم برنامه چشم انداز این میزان تولید محقق می شد.

جوادی ظرفیت بالقوه کنونی تولید نفت ایران را سه میلیون و 850 هزار بشکه اعلام کرد و گفت: برای جبران عقب افتادگی 40 درصدی برنامه تولید نفت و گاز باید در آینده تلاش بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: اصلاح ساز و کارهایی مثل قراردادهای نفتی، شرایط تحریمی، برنامه ریزی، جذب سرمایه خارجی، برطرف کردن محدودیت های منابع مالی و افزایش توان مدیریتی و فنی داخلی از جمله راهکارهای جبران عقب افتادگی تولید نفت و گاز در ایران است.

وی با اشاره به اصلاح قراردادهای بای بک طی چند سال اخیر گفت: این اصلاح و تغییرات تا کنون نتوانسته است جذابیت لازم را برای جذب سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی ایجاد کند از این رو وظیفه بخش کارفرمایی است که با اصلاح ساختار قراردادها و شرایط همزمان با تقویت خود، جذابیتهای لازم را ایجاد کند.
وی دلیل اصلی تاخیر در اجرای پروژه های صنعت نفت ایران را تامین منابع مالی دانست.

جوادی گفت: طی چند سال اخیر با واگذاری حجم زیادی از قراردادها و ایجاد تعهدهای زیاد در پارس جنوبی سابقه عجیبی در تامین نیروی انسانی در این منطقه و در نتیجه ناهماهنگی در توسعه این میدان مشترک ایجاد شده است.

وی نرخ بازگشت پایین سرمایه در مقایسه با سایر کشورها، ریسک افزایش هزینه ها، نبود امکان برنامه ریزی و تامین بازار در درازمدت و تعامل مدیریتی نامناسب را از محدودیت ها و خواستهای مورد نظر شرکت های خارجی فعال در ایران اعلام کرد.

جوادی افزود: شرکت ملی نفت در مقابل خواستهای شرکتهای خارجی برای حضور خود در ایران شرایط و نگرانی هایی را مانند توجه مناسب به توسعه و تولید صیانتی از میدانها، انتقال نامناسب و محدود دانش فنی، آموزش و انتقال دانش مدیریتی و نامشخص، ضرورت تعریف مشخص از تعهد ارتقای دانش مهندسی و پیش بینی به روزرسانی سیستم ها و فرایندهای مورد نیاز را دارد.

کد خبر 212850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =