حمایت از ساخت داخل در اصلاح قراردادهای نفتی ضروری است

شانا _ گروه نفت: بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ساماندهی نظام پیمانکاری و حقوقی در صنعت نفت تاکید کرد: لازم است در اصلاح قراردادهای نفتی بحث حمایت از ساخت داخل به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، فرزاد مخلص الائمه امروز (شنبه سوم اسفندماه) در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت با اشاره به اینکه اجرای قراردادهای نفتی نیازمند نیروی انسانی با انگیزه است، یادآور شد: نیروی انسانی کم نشاط و گریزان به سمت دیگر کشورها نمی تواند در اجرای مناسب قراردادها و عملکرد مناسب صنعت نفت موثر باشد.

وی با تاکید بر ساماندهی نظام پیمانکاری و حقوقی در صنعت نفت تاکید کرد: لازم است در اصلاح قراردادهای نفتی بحث حمایت از ساخت داخل به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مخلص الائمه تاکید کرد: ابعاد اصلی نظارت بر قراردادهای نفتی از دید دستگاه های نظارتی صیانت و سلامت است.

بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اهمیت برداشت از میدانهای مشترک، لازم است توسعه میدان های مستقل جدید از دستور کار صنعت نفت خارج شود.

مخلص الائمه با بیان این مطلب افزود: توقف توسعه میدان های مستقل جدید تا زمانی که توسعه میدانهای مشترک حداقل تا مرحله حفاری پیش روند ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت انرژی در گرو امنیت نفت است، ادامه داد: صاحب نظران معتقدند برای کنترل قدرت، باید نفت را کنترل کرد که این موضوع اهمیت نقش نفت را در عرصه انرژی جهان نشان می دهد.

مخلص الائمه با اشاره به اصلاح قراردادهای نفتی در کشور گفت: سلامت قراردادهای نفتی در گرو ایجاد شفافیت، رقابت و اعمال نظارت بر قراردادهاست و لازم است نسخه فارسی نیز برای این قراردادها در نظر گرفته شود.

تاکید بر جلوگیری از ورود دلال های مفسد به قراردادهای نفتی

وی با تاکید بر اینکه لازم است از ورود دلال های مفسد به قراردادهای نفتی جلوگیری شود، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تجربیات تلخ گذشته در صنعت نفت تکرار شود.

این مقام مسئول، ایجاد سازمان ملی مدیریت اکتشاف و توسعه، نهادی برای تنظیم مقررات در صنعت نفت و فعالیت هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی را به عنوان ساختارهای ضروری در توسعه بالادستی مورد اشاره قرار داد و گفت: البته به رغم ایجاد هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی در سال 90 این هیئت تا کنون یک جلسه هم تشکیل نداده است.

وی با تاکید بر ضرورت تولید صیانتی نفت عنوان کرد: بهینه سازی تولید و مصرف هیدروکربورها، پایدارسازی منابع هیدروکربوری و افزایش ضریب برداشت از مخازن در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی تدوین آیین نامه های قانون اصلاح الگوی مصرف نیز که تا کنون مغفول مانده است باید مدنظر واقع شود زیرا این قانون در سال 89 تصویب شده و با این وجود از مجموع 16 آیین نامه لازم برای آن تا کنون تنها دو آیین نامه تدوین شده است.

اتلاف معادل روزانه یک میلیون بشکه نفت در کشور

بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور افزود: حجم اتلاف نفت و گاز در کشور روزانه معادل یک میلیون بشکه نفت خام است.

مخلص الائمه با اشاره به وضع نامطلوب تولید و انتشار گازهای همراه نفت در کشور گفت: تولید گازهای همراه نفت در ایران 75 برابر کشور عربستان است و این در حالی است که عربستان هم اکنون دو برابر ایران نفت تولید می کند.

وی با ابراز نارضایتی از تدوین نشدن قانون سند راهبردی جامع انرژی کشور ادامه داد: باید بدانیم حل مشکلات صنعت نفت تنها با اصلاح قراردادهای نفتی ممکن نمی شود و برای تبدیل نفت به پیشران توسعه کشور باید مجموعه ای از عوامل مدنظر قرار گیرد.

امنیت انرژی جهان در گرو توسعه ذخایر نفتی ایران است

وی در باره آینده منابع هیدروکربوری در سبد انرژی جهان اظهار داشت: تقاضای انرژی اولیه جهان تا سال 2035 به 51 درصد افزایش می یابد و انرژی های فسیلی 82 درصد انرژی جهان را به خود اختصاص می دهد.

به گفته او، ایران هم اکنون رتبه اول را در حجم ذخایر گاز طبیعی در اختیار دارد و با در اختیار داشتن بیش از 18 درصد از ذخایر گازی جهان از روسیه پیشی گرفته است.

بازرس کل امور نفت سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نسبت ذخایر به تولید گاز در ایران بیش از 150 سال است در حالی که این شاخص در کل جهان حدود 56 سال است.

مخلص الائمه حجم ذخایر متعارف نفت ایران را 9.4 درصد کل ذخایر نفت جهان عنوان کرد و گفت: همچنین با اصلاح آمار نادرست ذخایر نفتی اعلام شده از سوی عربستان که به تازگی اسناد آن در ویکی لیکس فاش شده است رتبه بندی های جهانی در حجم ذخایر نفتی تغییر می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای صنعتی چاره ای جز سرمایه گذاری و پشتیبانی از صنایع نفت و گاز ایران ندارند و امنیت انرژی آینده جهان ایجاب می کند صنعت نفت ایران را بیش از پیش دریابند.

کد خبر 212854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =