افزایش تولید 1.1 میلیون بشکه ای با اجرای قراردادهای بیع متقابل محقق شد

شانا _ گروه نفت: قراردادهای بیع متقابل 1.1 میلیون بشکه به ظرفیت تولید روزانه نفت کشور و همچنین 317 میلیون مترمکعب گاز و 350 هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولیدات کشور افزوده است.

به گزارش شانا، احمد داودی، مدیرکل دفتر امور انرژی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری با بیان این مطلب  در همایش هم اندیشی قراردادهای نفتی اظهار کرد:  48 درصد از درآمدهای نفتی کشور در یکصد سال گذشته صرف هزینه های جاری کشور شده است.

وی افزود: درآمدهای نفتی کشور در یکصد سال گذشته بیش از هزار و 78 میلیارد دلار بود که از این میزان 52 درصد آن صرف سرمایه گذاری در بخش های صنعت کشور شد.

او با اشاره به اینکه از سال 74 تا کنون، 35 قرارداد در قالب بیع متقابل به تصویب شورای اقتصاد رسید، افزود: از این تعداد قرارداد، 30 قرارداد فعال شده اند که 20 قرارداد به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است.

وی به قراردادهای اکتشاف و توسعه اشاره کرد و گفت: این نوع قراردادها معمولا در بلوکهای خاصی انجام می شود که در این مدل قراردادها با شرکتهای داوطلب امضا می شود.

داودی با بیان اینکه تا کنون 9 قرارداد از نوع اکتشاف و توسعه در کشور امضا شده، افزود: از 9 قرارداد اکتشاف و تولید یک مورد بدون دستیابی به ذخیره تجاری متوقف شده است.

او با اشاره به اینکه طبق ماده 125 برنامه پنجم توسعه استفاده از انواع روشهای اکتشاف، توسعه و تولید با تصویب شورای اقتصاد قانونی است، تصریح کرد: به جز قراردادهای امتیازی می توان از انواع قراردادها در صنعت نفت استفاده کرد.

کد خبر 212858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =