نرخ بازگشت سرمایه متناسب با پیشرفت عملیات تعیین می شود

عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: تعیین نرخ بازگشت سرمایه متناسب با میزان پیشرفت عملیات اکتشاف، توسعه و بهره برداری و تضمین بازگشت تعهدات پیمانکار از سوی بانک مرکزی، در قراردادهای جدید صنعت نفت مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمصطفی زین الدین صبح امروز (یکشنبه، 4 اسفندماه) در هم اندیشی نظام جدید قراردادی صنعت نفت، در پانل "معرفی چارچوبها و ترتیبات جدید قراردادی در صنایع بالادستی نفت و گاز" با بیان این مطلب افزود: در تنظیم مدل جدید قراردادهای نفتی، سیاستهای کلان اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز مدنظر قرار گرفته است.

مدیر اسبق حقوقی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در قراردادهای جدید صنعت نفت، تجارب حاصل از قراردادهای گذشته بررسی شده است، ادامه داد: همچنین بررسی مقایسه ای قراردادهای نفتی دیگر کشورها در دستور کار کمیته بازنگری قراردادهای نفتی قرار گرفته است.

زین الدین با تاکید بر حفظ حاکمیت و مالکیت کشور بر منابع هیدروکربوری در قراردادهای جدید صنعت نفت، تصریح کرد: در این قراردادها، بازگشت سرمایه از محل عواید حاصل از میدان صورت می گیرد و برداشت صیانتی از میدان و توجه به محیط ریست نیز مورد تاکید است.

عضو هیات رئیسه صندوق بازنشستگی نفت در ادامه با اشاره به انواع مختلف قراردادهای نفتی در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پس از جنگ تحمیلی، 14 قرارداد اکتشافی و بیش از 20 قرارداد بیع متقابل در حوزه نفت و گاز منعقد شد که تجارب این قراردادها در تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.

زین الدین، قرارداد توسعه میدان سیری را به عنوان یکی از انواع قراردادهای نسل اول و قرارداد توسعه میدان یادآوران را به عنوان یکی از انواع قرارداد نسل سوم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: بررسی قراردادهای صنعت نفت، ضرورت بازنگری و کالبدشکافی قراردادهای بالادستی صنعت نفت را بیش از پیش آشکار کرد.

وی با تاکید بر یکپارچگی اکتشاف، توسعه و تولید در قراردادهای بیع متقابل جدید گفت: نظام جدید قراردادی باید بتواند در شرایط رقابتی، نسبت به جذب مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی اقدام کند.

گفتنی است:همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت از روز گذشته (سوم اسفندماه) در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز به کار کرده است و عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 212871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =