تشکیل شرکتهای مشترک برای انتقال تکنولوژیهای بین المللی به ایرانی ها

شانا_ گروه نفت: عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی از تشکیل شرکتهای مشترک برای انتقال تکنولوژی شرکتهای بین المللی به شرکتهای ایرانی در قالب مدل جدید قراردادی صنعت نفت خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدعلی عمادی صبح یکشنبه،(4 اسفندماه )در هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت در پانل "معرفی چارچوبها و ترتیبات جدید قراردادی در صنایع بالادستی نفت و گاز" در خصوص قراردادهای جدید صنعت نفت گفت: زنجیره اکتشاف، توسعه و تولید تا کنون در قراردادهای نفتی یکپارچه نبود اما در این مدل از قراردادها به صورت یکپارچه دیده شده است . همچنین در این مدل، بخش اکتشاف میدان به پیمانکار خارجی واگذارمی شود و تمام هزینه ها نیز بر عهده پیمانکار است.

به گفته عمادی، البته در این بخش می توان از پیمانکاران ایرانی به دلیل شناخت آنها  از میادین استفاده کرد.

وی اظهار داشت: توسعه مهم ترین بخش از یک قرارداد است زیرا انتقال تکنولوژی در این مرحله انجام می شود.

عمادی تصریح کرد: ساختار قراردادهای جدید به گونه ای است که باید فناوری و تکنولوژی را دریافت کرد، از این رو در این بخش باید شرکتی بین دو طرف ایرانی و خارجی به عنوان شرکت جوینت ونچر تعیین شود تا هم مسائل مالی و عملیاتی را دنبال و هم زمینه انتقال تکنولوژی به طرف ایرانی را فراهم کند.

بازنگری قراردادهای نفتی، گامی در مسیر بین المللی کردن شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود. همچنین باید برای حرکت به این سمت، شرکتی برای مشارکت در عملیات تولید و توسعه تشکیل شود.

ایران نخستین دارنده  ذخایر گازی و دومین دارنده ذخایر نفتی در جهان است و از این رو ضرورت تبدیل  شرکت ملی نفت ایران به شرکتی بین المللی بیش از پیش احساس می شود.

 گفتنی است: هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت روز سوم اسفندماه در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز به کار کرد و عصر یکشنبه پایان یافت.

کد خبر 212885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =