تشکیل صندوق پروژه به تأمین منابع مالی طرحهای صنعت نفت کمک می کند

شانا_گروه پتروشیمی: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان گفت: صندوقهای سرمایه گذاری می توانند تامین مالی طرحهای توسعه ای صنعت نفت را برعهده بگیرند.

به گزارش خبرنگار شانا  مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان روز یکشنبه ( 4 اسفندماه ) در هم اندیشی نظام جدید قرارداد های صنعت نفت اظهار کرد: تامین سرمایه کاردان با مشارکت بانکهای تجارت، سامان و خاورمیانه آمادگی دارد تا در طرحهای توسعه ای صنعت نفت مشارکت کند.

مجید زمانی افزود: این صندوق که از نوع صندوقهای سرمایه گذاری در صنعت مشخص محسوب می شود با هدف تأمین قسمتی از منابع مورد نیاز از خارج از کشور برای انجام پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته 36 میلیارد دلار منابع توسط این نوع صندوقها در بازارهای نوظهور جمع آوری شده که از این میزان 24 میلیارد دلار آن در قالب 883 طرح و شرکت، سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان در مورد تشکیل صندوق جهانی انرژی ایران IGEF گفت: این صندوق که از نوع صندوق‎های سرمایه گذاری در صنعت محسوب می شود با هدف تأمین قسمتی از منابع مورد نیاز از خارج از کشور برای انجام پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تشکیل می شود و طرح اولیه ایجاد صندوق جهانی انرژی ایران توسط شرکت تأمین سرمایه کاردان در هم‎اندیشی بازنگری قراردادهای نفتی ارائه می شود و جوانب آن توسط فعالان صنعت نفت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی یاد آور شد: این صندوق در صورت شکل گیری، به شرکتهای داخلی و  خارجی متوسط برای حضور فعال تر در توسعه پروژه‎های صنعت نفت و گاز و همچنین پروژه‎های بالادستی پتروشیمی کمک خواهد کرد.

زمانی افزود: مذاکرات اولیه با نهادهای مالی بین‎المللی حاکی از آن است که به دلیل جذابیت صنعت نفت، منافع حاصل از سرمایه‎گذاری در این صنعت در شرایط ثبات محیطی بیشتر  از ابزارهای متداول از قبیل استقراض از شبکه بانکی است.

زمانی خاطرنشان کرد که در صورت شکل گیری، این صندوقها باید با همکاری موسسات حسابرسی و دیگر بانکهای سرمایه گذاری در سطح بین‎المللی برای افزایش جذابیت سرمایه گذاری طراحی شود.

مدیر عامل تامین سرمایه کاردان تصریح کرد: صندوقهای متعددی در جهان برای سرمایه‌گذاری در صنعت‌های خاص و در کشورهای خاص شکل گرفته است. بنابراین، این ایده جاافتاده‌ای در جهان است.

وی با اشاره به اینکه در ایران چنین صندوقی وجود نداشته است، گفت: هدف این صندوق آن است که با راهبرد از پیش تعیین شده، منابع خارجی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران سازماندهی کند. اگر چنین منبع تامین مالی برای پروژه‌ها وجود داشته باشد، در قالب یک قرارداد سه‌جانبه، حتی قراردادهای Buy-Back می‌تواند برای شرکتهای خارجی جذابیت بسیار بیشتری داشته باشد.
زمانی افزود: در صورتی که قراردادهای جدید صنعت نفت بازنگری شود حضور بخش خصوصی، بویژه شرکتهای تامین سرمایه در توسعه صنعت نفت ایران افزایش خواهد یافت. 
کد خبر 212907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =