پتروشیمی‌ها ۱۸ ماه خوراک ۱۳ سنتی بدهکارند

شانا _ گروه مجلس و دولت: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت پتروشیمی‌ها باید بر مبنای خوراک ۱۳ سنت، بدهی سالهای ۹۱ و ۹۲ را پرداخت کنند.

سید موید حسینی صدر، در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی (یکشنبه – ۴ اسفند ماه) در گفتگو با خبرنگار شانا، درباره نهایی شدن قیمت پایه خوراک پتروشیمی‌ها اظهار کرد: پرونده خوراک پتروشیمی‌ها با تعیین نرخ ۱۳ سنت بسته نشده است.

رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت، قیمت پایه خوراک پتروشیمی‌ها باید از مهرماه سال ۹۱ به ۱۳ سنت افزایش می‌یافت و پول در قالب ارز به بانک مرکزی واریز می‌شد. تا حالا این مصوبه اجرا نشده است، از این رو پتروشیمی‌ها بدهکار هستند.

حسینی صدر تصریح کرد: با تعیین قیمت ۱۳ سنت بخشی از مسئله حل شده است. بخش دیگر آن اخذ مطالبات سال‌های ۹۱ و ۹۲ است. پتروشیمی‌ها باید برای نیمه دوم سال ۹۱ و دوازده ماه سال ۹۲ بدهی خود را بر مبنای ۱۳ سنت پرداخت کنند.

دبیر فراکسیون محیط زیست گفت: از وزیر نفت در کمیسیون انرژی سوال کرده‌ام. بر این اساس مقرر شد وزیر نفت اقداماتی برنامه ریزی کند و نتیجه آن را اعلام کند و در این باره «شوخی نداریم».

به گزارش شانا، پتروشیمی ها در مقابل حدود ١٧٧ میلیون دلاری که در سال ٩١ بابت خوراک گاز مصرفی به دولت پرداخت کرده اند، رقمی بالغ بر ٢١٣١ میلیون دلار صادرات داشته اند. یعنی هزینه مربوط به تامین خوراک گازی این پتروشیمی ها به طور متوسط تنها حدود ٨ درصد از هزینه های تولید را در بر گرفته است.
به تعبیر دیگر، پتروشیمی های گازی به طور متوسط به ازای هر ٣ سنتی که برای خوراک گازی به دولت پرداخت کرده اند حدود ٣٦ سنت درآمد ارزی داشته اند. یعنی به ازای هر یک سنت هزینه برای خوراک گاز حدود ١٢ سنت برداشت کرده اند!.

با این حال، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت اخیرا گفته است:، نرخ١٣ سنت برای پتروشیمی‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و تاکید بر اجرای مصوبهٔ شورای نگهبان شد.

منصور معظمی افزود:در این مصوبه با استناد به مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد بر اساس یک مکانیسم تخفیفهایی را اعمال کند.

وی ادامه داد: اگر مجتمعهای پتروشیمی اقدام به سرمایه گذاری در بخش پایین دستی کنند از تخفیف ٣٠درصدی بهره‌مند خواهند شد و با تخفیف اعمال شده قیمت خوراک آنها تک رقمی خواهد شد.

 معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با بیان اینکه این مصوبه نگرانیهای بازار سرمایه را نیز برطرف می‌کند و هیچ گونه جای نگرانی برای سهامداران پتروشیمی‌ها وجود ندارد گفت: سرمایه گذارن در بخش پتروشیمی از سرمایه گذاری خود پشیمان نخواهند شد.

وی تصریح کرد: بزودی شاهد رونق دوباره بازار سرمایه خواهیم بود و آینده بورس روشن خواهد بود.

معظمی افزود: قیمتهای جدید خوراک، مسیر توسعه و رشد صنعت پتروشیمی ایران را هموار خواهد کرد و می‌توان چشم انداز روشنی را برای این صنعت سودآور متصور بود.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت افزود: بنا داریم در صورت موافقت برای سال آینده قیمت را بین ١٠ یا ١١ سنت برای مصارف صنعتی در نظر بگیریم، که این اقدام می‌تواند کمکی بیشتر به توسعهٔ صنعت کند و به آرامش بیشتر سهامداران بینجامد.


کد خبر 212910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =