مدت حضور شرکتهای خارجی در ایران به  25 سال افزایش می یابد

شانا_گروه نفت: مدت حضور سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی در طرحهای صنعت نفت با مدل جدید قراردادی به 20 تا 25 سال افزایش می یابد.

به گزارش شانا آیه کاتبی، مشاور کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در "میزگرد قراردادهای جدید نفتی و قرارداد برد-برد و حداکثر سازی منافع ملی" گفت: بر خلاف قراردادهای نوع سوم در قراردادهای جدید مدت حضور پیمانکاران خارجی در ایران 20 تا 25 سال می شود در حالی که در گذشته پیمانکار 3 تا 5 سال بعد از اجرای پروژه ایران را ترک می کرد.

کاتبی با اشاره به اینکه در قراردادهای قبلی پیمانکار ظرف 5 تا 7 سال بازپرداخت هزینه خود را از تولید میدان دریافت می کرد، افزود: به این ترتیب سرمایه گذار با دریافت هزینه سرمایه گذاری از میدان دیگر هیچ مسئولیتی نداشت و در واقع یکی از ایرادات اساسی قرارداد نوع سوم این موضوع بود.

وی با بیان اینکه در قرارداد قبلی به دلیل حضور کوتاه مدت پیمانکار خارجی انتقال تکنولوژی به کندی صورت می گرفت، افزود: در مدل جدید بحث تکنولوژی و فناوری بسیار مهم است از این رو مدت حضور پیمانکاران خارجی افزایش پیدا می کند تا در این فاصله مهندسان ایرانی به خوبی با آخرین فناوری روز آشنا شوند.

آیه کاتبی همچنین تغییر دیگر قراردادهای جدید را هزینه سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: در قراردادهای گذشته هزینه سرمایه گذاری به صورت ثابت تعیین و پس از آن در شورای اقتصاد تصویب می شد اما در مدل جدید قراردادی هزینه سرمایه گذاری شناور خواهد بود.

کد خبر 212914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =