رصـد دوست و دشمن برای اصلاح قراردادهای نفتی به نفع ملت

شانا _ گروه مجلس و دولت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید فعالیت همسایگان و حتی دشمنان را رصد کرد تا بهترین ساختار قراردادهای نفتی برای استیفای حقوق نفتی ملت ایران تنظیم شود.

حجت الله خدایی سوری، در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی (یکشنبه- ۴ اسفند ماه) درباره اهمیت اصلاح ساختار قراردادهای نفتی اظهار کرد: نظام دارای مصلحت‌های خاصی است. از این رو در امور مختلف باید برنامه ریزی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با یادآوری لزوم آینده نگری در امور گفت: ما در بارهٔ قراردادهای نفتی، با زمان گذشته خیلی کار نداریم. آنچه که امروز وزیر نفت برای افزایش تولید، صادرات و شتاب در سرمایه گذاری‌ها تشخیص می‌دهد باید برای کاهش اثر تحریم‌ها عملیاتی شود.

رییس مجمع نمایندگان استان لرستان گفت: باید فعالیت‌های همسایگان، رقبا و حتی دشمنان را رصد کرد تا ببینیم در این زمینه چه تدابیری را اتخاذ کرده‌اند و آن مصلحتی که می‌تواند بهترین منافع را برای کشور احراز کند تدبیر شود. از آقای زنگنه که در حوزه نفت سابقه‌ای طولانی دارد انتظار می‌رود در بخش نفت تحولی ایجاد کند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس در تبیین تاکید رئیس جمهوری بر مقولهٔ سرمایه گذاری در نفت و گاز گفت: رئیس جمهوری تشخیص داده‌اند با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته و میزان ذخایر منابع طبیعی، کشور به جایگاه بر‌تر خود در بخش نفت و انرژی نائل شود.

عضو کمیته خارجی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: اگر کشور در سازمان‌های بین المللی نفت و گاز جایگاه خود را بازیابد به یقین در داخل هم به نفع ملت است.

به گزارش شانا، دولت یازدهم تصمیم گرفته است  قراردادهای نفتی را که بخش عمده‌ای از آن‌ها از نوع بیع متقابل است با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی بهبود بخشد.

رئیس جمهوری در این باره گفته است: باید بررسی کرد دیگران و همسایگان در این زمینه چگونه عمل کرده‌اند زیرا ما تنها کشور دارنده ذخایر نفت و گاز نیستیم.

وی افزود: در دنیا تعامل همیشه بر مبنای منفعت مشترک است، دو طرف باید نفع ببرند، باید کاری کرد که جاذبه لازم در قرارداد‌ها ایجاد شود، با حداکثر منافع برای کشور و ملت، زیرا منافع ملی کشور اصل است.

وی گفت: برای منافع ملی باید سرمایه و تکنولوژی جذب کرد، بنابراین برای این کار باید جاذبه ایجاد کرد.

روحانی با اشاره به اجلاس داووس سویس که وزیر نفت نیز در آن حضور داشت افزود: قرار شد ساختار و مدل جدیدی طراحی و ارائه کنیم. می‌خواهیم با جاذبه بیشتر رقابت سالمی با دیگر کشور‌ها داشته باشیم.

کد خبر 212923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =