مدل قراردادهای نفتی دولت دهم در قراردادهای IPC لحاظ نشده است

شانا _ گروه نفت: سید مهدی حسینی گفت: در قراردادهای IPC از مدل قراردادی مشارکت در تاسیسات سطح الارضی دولت دهم استفاده نشده است.

 به گزارش خبرنگار شانا، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران یکشنبه شب (چهارم اسفند) در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که در قراردادهای IPC از مدل طراحی شده دولت دهم مبنی بر مشارکت ایران و شرکتهای خارجی در تاسیسات سطح الارضی استفاده نشده است، گفت: هم اکنون اولویت ایران توسعه میدانهای مشترک و ازدیاد برداشت نفت از مخازن قدیمی است.

حسینی گفت: میدانهای نفتی ایران به لحاظ سختی و آسانی برای ارائه در کنفرانس بین المللی لندن طبقه بندی شده و اولویت کشورمان برای توسعه با میدانهای سخت خواهد بود.

وی با تاکید بر این که با اجرایی شدن قراردادهای جدید صنعت نفت تحولی عظیم در زمینه تولید، اشتغال و تعامل با کشورهای صاحب فناوری رخ می دهد، گفت: دولت ایران قصد دارد از مزیت نفت و گاز برای تعامل بیشتر با جهان استفاده کند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران درباره نحوه مشارکت صنعت نفت ایران با شرکتهای بین المللی در قالب قراردادهای جدید تصریح کرد: با امضای قراردادهای 15 تا 20 ساله میان دو طرف شرکتی مشترک تشکیل می شود و کل عملیات فنی و مالی را این شرکت برعهده می گیرد و با شروع تولید از میدان، دو طرف برای تشکیل شرکت مشترک دوم در زمینه بهره برداری بایدبه توافق برسند، ضمن آن که شرکت مشترک دوم (بهره بردار) زیر مجموعه شرکت مشترک اول (توسعه دهنده) خواهد بود.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران تصریح کرد: تشکیل شرکت مشترک میان ایران و شرکتهای صاحب فناوری و صلاحیت می تواند در بلوغ شرکتها و سازندگان داخلی تاثیر مثبت داشته و زمینه را برای شکل گیری شرکتهای نفتی بزرگ ایرانی فراهم کند.

حسینی تاکید کرد: در قالب قراردادهای جدید نفتی مدیریت و اجرای مراحل مهندسی و ساخت در ابتدا به شرکتهای صاحب فناوری واگذار می شود، اما به تدریج این مسئولیتها به شرکتها و نیروهای ایرانی سپرده می شود.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران به علاقه شرکتهای نفتی خارجی در زمینه استفاده از نیروهای بومی در توسعه حوزه های هیدروکربوری به دلیل صرفه اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف قراردادهای جدید نفتی استفاده از توان داخلی در کنار فناوری خارجی است.

وی با بیان این که هر شرکت صاحب صلاحیت داخلی و خارجی می تواند در قالب قراردادهای جدید نفتی در ایران فعالیت داشته باشد، گفت: نباید فراموش کنیم که امروزه قاعده بازی در توسه میدانهای نفتی و پروژه های "های ریسک" استفاده از سرمایه گذاری خارجی است، از این رو اولویت ما برای توسعه میدانهای سخت و عمیق، سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی هستند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران افزود: قراردادهای جدید نفتی طوری تهیه و تنظیم شده که قابلیت اجرا در میدانهای نفتی، گازی، عمیق، سخت، پروژه های ازدیاد برداشت و اکتشافی را دارد، بنابراین فاکتور قیمت (فی) در این قراردادها شناور در نظر گرفته شده است.

حسینی با تاکید بر این که تاکنون روند مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 مثبت بوده است، گفت: تصور می کنیم که تحریمها بر ضد صنعت نفت ایران ماندنی نخواهد بود.

وی در باره علاقه ایران در زمینه توسعه مشترک میدانهای مرزی با همسایگان خود تصریح کرد: آماده ایم با هر چارچوب قراردادی که کشورهای همسایه در میدانهای نفتی مشترک به کار گرفته اند با آنها همکاری کنیم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفت: بر اساس قراردادهای قبلی اگر شرکت خارجی در زمینه اکتشاف در حوزه های نفتی و گازی به نتیجه نمی رسید، شرکت ملی نفت ایران هیچ گونه دستمزدی به آن شرکت پرداخت نمی کرد، اما در قراردادهای جدید با حفظ شرایط قبلی این امکان به شرکت مورد نظر داده می شود تا در پروژه های اکتشافی دیگر فعالیت داشته باشد.

کد خبر 212935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =