تاکید وزیر نفت بر شتاب در ساخت بزرگترین طرح تولید بنزین کشور

شانا_ گروه پالایش و پخش: وزیر نفت در بازدید از پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس از روند پیشرفت پروژه در سالهای گذشته ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه بعد از ظهر چهارشنبه، 7 اسفندماه پس از بازدید از پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفت: این طرح در حال حاضر نشان دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می توان از آن به عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد.

وی درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه ها ندانست و اعلام کرد: با وجود هزینه های انجام شده در این سالها حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه اندازی نشده است.

زنگنه با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی، پیشرفت کنونی آن را مایه شرمساری دانست و اظهار کرد: پس از گذشت 8 سال و اندی از شروع این پروژه، این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر نفت کارفرمای پروژه را مقصر اصلی نافرجامی پروژه عنوان کرد و افزود: در این زمینه پیمانکار نیز بی تقصیر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با توجه به نیاز کشور باید یک فاز 120 هزار بشکه ای این پروژه تاکنون راه اندازی شده بود، تصریح کرد: اتمام همه طرح با هم و در یک زمان واحد ممکن نیست و این موضوع باعث تاخیر در زمان بهره برداری از پالایشگاه می شود.

بیژن زنگنه همچنین با تاکید بر اینکه طرح ستاره خلیج فارس از نظر تامین منابع مالی ریالی هیچ مشکلی ندارد، یادآوری کرد: در این بین خرید تجهیزات و امکانات، نیازمند یک مدیریت صحیح است.

در همین زمینه مسئولان پروژه از راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال آینده خبر داده و گفته اند: تا کنون برای اجرای این طرح دو میلیارد و 423 میلیون یورو هزینه شده است.

بر اساس این گزارش، هزینه نهایی و کلی طرح سه میلیارد و 800 میلیون یورو برآورد شده است که به 953 میلیون یورو از آن برای راه اندازی فاز اول تا بهمن ماه سال 93 نیاز است.
همچنین اظهار امیدواری شده است که تا پایان امسال 200 میلیون یورو نیز تامین شود.

بر اساس این گزارش پیشرفت کلی طرح شامل پالایشگاه، آبگیر و خطوط لوله 73.8 درصد و پیشرفت پالایشگاه به تنهایی نیز 69 درصد اعلام شده است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ٣٨٨ کیلومتر از پالایشگاههای گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد.

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات  این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه نیز در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.

کد خبر 213063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =