ایران، اولویت روسیه برای همکاریهای اقتصادی و سیاسی است

استاد دانشگاه دولتی مسکو تاکید کرد: روسیه از برقراری ارتباط تنگاتنگ و مشترک با ایران استقبال می کند و همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز تاکید کرده است، ایران همسایه و اولویت ویژه روسیه برای همکاریهای اقتصادی و سیاسی است.

رجب صفراف، روز پنجشنبه، 8 اسفندماه در سومین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 با بیان این مطلب افزود: روسیه معتقد است در صورت برطرف شدن تحریمها، ایران به یکی از بازیگران فعال در حوزه انرژی جهان بدل  خواهد شد.

وی گفت: در استراتژی انرژی روسیه، جایگاه ایران به عنوان شریک استراتژیک مدنظر قرار گرفته است و اگر سیاستهای انرژی میان روسیه و ایران، قدری هماهنگ تر پیش برود، نه تنها در قیمتگذاری نفت و گاز بلکه در پیاده سازی سیاستهای کلان این حوزه نیز موفقیتهای زیادی حاصل می شود.

صقراف تاکید کرد: روسیه می تواند از طریق ایران در پروژه های بزرگ گازی حضور پیدا کند و در عین حال می تواند با سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ، با ایران مشارکت داشته باشد.

وی با بیان این که بعضا در ایران، از روسیه به عنوان رقیب و کشوری که دارای گرایش غربی است یاد می شود، تصریح کرد: افکار عمومی ایران معتقدند نمی توان در بلند مدت روی کشور روسیه حساب باز کرد در حالی که مسئولان روسیه بر این باورند که حفظ منافع بلندمدت این کشور در گرو همکاری با ایران است.

صفراف اظهار داشت: ما ایران را به عنوان یک ابرقدرت در منطقه می دانیم و از توسعه تعاملات با این کشور استقبال می کنیم.

 وی با اشاره به سهم 6 درصدی ذخایر نفتی و سهم 24 درصدی ذخایر گازی روسیه از ذخایر موجود در جهان گفت: این کشور دارنده رتبه اول تولید نفت و گاز در جهان است.

صفراف اذعان داشت: درآمد روسیه از محل فروش نفت در سال گذشته حدود 181 میلیارد دلار بوده است و استراتژی این کشور بر حرکت به سمت نوآوری ها و فناوری های روز متمرکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: فاصله های موجود میان ایران و روسیه، از نبود اطلاعات کافی و شفاف نبودن و نشناختن کامل پتانسیل ها و ظرفیتهای یکدیگر نشات می گیرد و امیدواریم با پیدا کردن این شناخت در آینده، مسیر برای تعامل بیشتر دوکشور هموار شود.

کد خبر 213090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =