ایران گاز بهای ترکیه را در چارچوب قرارداد موجود کاهش نمی دهد

شانا_گروه گاز: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر تامین گاز مطمئن برای ترکیه، گفت: بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه در چارچوب قرارداد موجود کاهش نمی یابد.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با خبرنگار شانا در باره شکایت ترکیه از ایران درخصوص گازبهای صادراتی گفت: ترکیه مدعی است که ایران تامین گاز مطمئنی برای این کشور نداشته که ایران این موضوع را رد کرده و معتقد است تامین گاز ترکیه به طور مطمئن انجام شده است.

وی موضوع قیمت گاز وادراتی ترکیه از ایران را از موارد مورد شکایت این کشور خواند و افزود: ترکیه خواستار کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران بوده و معتقد است بهای گاز جهانی کاهش یافته و ایران نیز باید قیمت گاز را کاهش دهد، این درحالی است که ایران بهای گاز صادراتی به ترکیه را در قالب قرارداد موجود کاهش نمی دهد.

عراقی در مورد این که آیا شرط ایران برای کاهش قیمت و افزایش میزان صادرات گاز به ترکیه، گرفتن حق ترانزیت گاز به اروپا از طریق این کشور است، گفت: ترکیه علاقمند به عبور گاز ایران از خاک اروپاست، ایران نیز علاقمند به تحقق این موضوع است، در همین حال موضوع تراتزیت گاز ایران از خاک ترکیه، به انعقاد قرارداد جدید نیاز دارد و این موضوع ارتباطی به قیمت گاز صادراتی به ترکیه ندارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در مورد آمادگی ایران برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به ترکیه نیز گفت: درصورتی که ترکیه خواستار افزایش ظرفیت گاز وارداتی از ایران باشد، در قالب قراردادی جداگانه باید در پی تحقق این موضوع باشد.

وی با اشاره به این که با اجرای فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران افزایش خواهد یافت، افزود: در خطوط  ششم و نهم سراسری گاز، ظرفیت صادرات گاز دیده شده و در این بخش مشکلی وجود ندارد.

به گزارش شانا، ترکیه که از سال ١٩٩٦ از ایران گاز می خرد، از مدتها پیش خواهان کاهش گازبهای وارداتی خود است و حتی شکایتی به دادگاه داوری بین المللی ارائه کرده است.

جلسه دیوان داوری بین المللی در خصوص شکایت ترکیه برای کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران 10 اسفند ماه گذشته پایان یافت و حکم نهایی تا سه ماه آینده اعلام می شود.

این شکایت در حالی انجام شده است که وزیر نفت ایران با اعلام آمادگی افزایش فروش گاز به این کشور، ارائه تخفیف به گازبهای ترکها را  به افزایش خرید آنها و گفتگو منوط کرده است.

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره ادعای ترکیه برای گرفتن تخفیف در بهای گاز وارداتی از ایران تاکید کرد: تصمیم گیری درباره موضوع افزایش فروش گاز به ترکیه و تخفیف قیمت فقط با موافقت وزیر نفت انجام خواهد شد.

کد خبر 213435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =