63 سالگی ملی شدن صنعت نفت در شبکه‌های اجتماعی

شانا _ گروه نفت: ملی شدن صنعت نفت ایران پس از گذشت بیش از 6 دهه، هنوز مورد توجه جامعه ایرانی و بویژه نسل جوان است و در برخی شبکه‌های اجتماعی موضوع بحثهای مفصلی در این باره می‌شود.

بسیاری با تأسی از نهضت ملی شدن صنعت نفت، دیگر مسائل امروز عرصه سیاسی کشور از جمله توافق ایران و کشورهای 5+1 را تحلیل و جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه  را با شادروان دکتر محمد مصدق مقایسه می‌کنند...
در روزهای اخیر درآستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، در گوشه و کنار رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی به پستها و مطالبی برمی‌خوریم که درباره نهضت ملی شدن نفت نوشته و در پای آنها تعداد پرشماری از نظریات دیگر مخاطبان در این باره منتشر شده است.
مطالب مندرج در این شبکه‌های اجتماعی بویژه توییت‌نویسی‌ها و استاتوس‌گذاری‌های فیس‌بوکی در حالی به اوج خود رسیده است که تفاوت نگاهها و دیدگاهها به مبحث ملی شدن صنعت نفت، بیش از هر چیز دیگر جذابیت دنبال کردن این مباحث را افزایش می‌دهد.
کاربران پیگیر این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بویژه با هشتگ ملی شدن صنعت نفت (#ملی شدن صنعت نفت) پیگیرانه مشغول نوشتن درباره این موضوع هستند و در مجموع بیش از 82 هزار و 500 نفر در این باره و در مجموعه شبکه‌های اجتماعی موجود، در برابر پستها و مطالب مربوط به ملی شدن صنعت نفت واکنش نشان داده‌اند.
مصدق یا عهدنامه ترکمانچای
اگرچه فضای عمومی این شبکه‌های اجتماعی، مربوط به گرامیداشت این مناسبت و نهضت تاریخی است، با این وجود کم نیستند افرادی که با بدبینی به نهضت ملی شدن می‌نگرند و معتقدند در این جریان، 2 جناح اصلی و متحد کشور؛ ملی و مذهبی، از هم جدا شده‌اند. بی آن که الزاما"مواضع و دیدگاههای نویسندگان این کامنتها را تایید یا رد کنیم، برخی از آنها را مرور می کنیم.
یکی از کاربران در کامنتی نوشته است: «در جریان ملی شدن صنعت نفت گروههای ملی و دینی از هم جدا شدند، تازه کدام ملی شدن صنعت نفت؟ مگر ارزشش را داشت که با ننگ از هم گسیختگی در اجتماع، تنها بهره اقتصادی از نفت ببریم؟»
یکی دیگر از کاربران فیس‌بوک نوشت: «بیشترین مشکل را افراطیها و تندروهای دوطرف ایجاد کردند و نتیجه این شد که در صنعت نفت داریم خیلی دیر به خودکفایی می رسیم چون از ابتدا هم این 2 طیف گرایش وجود داشت.»
با این همه کسانی هم بوده اند که با موضعهای بسیار تند و بدون توجیه منطقی و استدلالی نهضت ملی شدن صنعت نفت را با قرارداد ترکمانچای، مقایسه کرده‌اند.
یکی از کاربران توئیتر در پستی نوشته است: «ملی شدن صنعت نفت دستاوردی برای ایران نداشت و ایران را وابسته‌تر کرد، به این نهضت باید گفت نهضت اضافه کردن نفت به حراج ترکمانچایی.»
بر اساس پیمان‌نامه «ترکمانچای» که در عهد قاجار میان ایران و روسیه بسته شد، ایران از جمله حق کشتیرانی در دریای مازندران را از دست داد و ایروان و نخجوان را به روسیه واگذار کرد.
از سوی دیگر شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، به زبان شوخی و طنز مطایبه‌ها و مطالبی را منتشر کرده‌اند که بیشترشان مقایسه ای به طنز میان «محمد مصدق» و «محمود احمدی‌نژاد» است.
یکی از کاربران در کلوب چنین نوشته است: «نفت را مصدق ملی کرد یا احمدی نژاد؟ اگه مصدق بوده پس چرا احمدی نژاد آن را  سر سفره ها آورد؟!»
دیگری نوشته است: «یک عده هم هستند عقل ‌کل‌اند. حالا هم می‌خواهند هر طور شده ابعاد ننگین ملی شدن صنعت نفت را برملا کنند که مبادا گول بخوریم٬ ما جماعت ساده»
یکی از دانشجویان رشته ارتباطات در پستی بر روی صفحه خود در فیس بوک این پرسش را مطرح کرده است: «راستی اگر نفت ملی نمی‌شد، آیا هم اکنون ساختار اقتصادی و بودجه‌ای ما متکی به تولید غیرنفتی و مالیات بود؟»
در پای این پست، بیش از 200 نفر از کاربران فیس‌بوک عموما در موافقت با این موضع که بودجه کشور نباید نفتی باشد، کامنت نوشته‌اند.
با این حال قریب به اتفاق کاربران فیس‌بوک از ملی شدن صنعت نفت به‌عنوان آغاز دوران تازه در مدیریت اقتصادی و سیاسی کشور پس از دوران  پهلوی اول یاد کرده‌اند.
بسیاری از آنها با نوشتن روایتها و خاطره‌‌هایی از امام خمینی (ره)، دکتر مصدق و آیت الله کاشانی، درباره ملی شدن صنعت نفت به استقبال از سالروز این مناسبت بزرگ ملی رفته‌اند.
بیشترین مورد از محتوای منتشر شده در صفحات فیس‌بوک و کلوب مربوط به انتشار عکسهای تاریخی مربوط به دهه های 30 و 40 و همچنین عکسهای شخصیتهای برجسته این نهضت و معرفی آنهاست.

کد خبر 213708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =