خارجیها امکان مالکیت ذخایر نفت و گاز ایران را ندارند

شانا _ گروه بین الملل: معاون سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت گفت: بر اساس شرایط قراردادهای جدید، شرکتهای نفتی خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران نمی‌توانند حق مالکیت ذخایر نفت و گاز این کشور را به دست آورند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ، در حالی که کاهش تحریمهای نفتی ایران شرکتهای خارجی را امیدوار به سرمایه‌گذاری در این کشور کرده است، علی کاردر تاکید کرد که شرکتهای خارجی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی می‌توانند میزان درآمدهایشان را از ذخایر هیدروکربوری ایران در گزارشهای سالانه مالی خود ذکر کنند و اعتبار مالی خود را افزایش دهند اما امکان مالکیت بر این ذخایر را ندارند.

وی تاکید کرد که بر اساس برنامه خصوصی‌سازی، شرکتهای خارجی می‌توانند به طور کامل مالک شرکتهای خدمات نفتی ایرانی شوند و ایران نیز امیدوار است تا با شرکتهای بزرگ نفتی مانند توتال فرانسه در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای ثالث مشارکت کند.

توافقنامه اخیر هسته‌ای ایران و گروه 5+1، شرکتهای نفتی خارجی را به لغو کامل تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران امیدوار کرده است و مدیران شرکتهای نفتی اروپایی در هفته‌های اخیر به ایران سفر کرده اند تا شرایط بازگشت خود به بازار نفت و گاز این کشور را بررسی کنند.

ایران در نظر دارد نسخه نهایی قراردادهای جدید نفتی خود را تا تیرماه سال آینده ارائه دهد سپس برای واگذاری پروژه‌ها مناقصه برگزار کند.

کاردر گفت: در قراردادهای جدید شرکتهای خارجی اجازه دارند تا پیش‌بینی سود خود را بر اساس  این قراردادها که 20 تا 25 سال مهلت دارند، اعلام کنند.

امکان مالکیت ذخایر نفتی که از معیارهای مهم ارزشگذاری شرکتهای نفتی است، یکی از مهم‌ترین خواسته شرکتهای غربی است که به دنبال ورود به بازار ایران هستند.

بر اساس پیش‌نویس جدید قراردادهای نفتی ایران، شرکتهای خارجی با به عهده گرفتن پروژه‌های پر ریسک‌تر مانند توسعه ذخایر نفت خام سنگین و در شرایط سخت‌تری مانند دریای خزر، پاداش بیشتری دریافت می کنند.

به گفته معاون سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت ملی نفت، شرکتهای خارجی می توانند سهام شرکتهای دولتی خدمات نفتی ایران را پس از خصوصی سازی به وسیله دولت ظرف سه سال آینده از طریق بازار سهام، خریداری کنند.

 وی افزود: شرکتهای خارجی می توانند 100 درصد سهام این شرکت ها را در اختیار گیرند. 

بر اساس این گزارش، پتروپارس و پتروایران از جمله شرکتهایی هستند که انتظار می‌رود به زودی خصوصی‌ شوند، شرکت ملی حفاری ایران نیز که کاردر ارزش آن را سه میلیارد دلار برآورد کرد نیز از جمله شرکت‌هایی به شمار می رود که قرار است خصوصی شود.

کاردر با بیان این مطلب که با کاهش تحریمها، ایران به دنبال توسعه منافع نفتی خود در خارج از کشور است گفت: این فقط شرکتهای خارجی نیستند که برای بهره‌برداری از ذخایر ما می‌آیند بلکه از سوی دیگر ما نیز مشتاق ورود به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بازارهای جهانی هستیم.

وی همچنین با تاکید بر آنکه مقام های نفتی ایران مشارکت در پروژه‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا، استات‌اویل نروژ و گازپروم و لوک‌اویل روسیه را مورد بحث قرار داده‌اند، افزود: ایران علاقه‌مند است تا با شرکت توتال در کردستان عراق یا ساخت پایانه های ال ان جی در آسیا و با لوک‌اویل و گازپروم در چین یا آفریقا مشارکت کند.

مقامهای استات‌‌اویل به روزنامه وال‌ استریت ژورنال گفتند که در بازار ایران حضور ندارند اما از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کردند.

شرکت انی اعلام کرد: تا زمانی که تحریمهای بین‌المللی علیه ایران ادامه دارند در این کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

دیگر شرکتهای نفتی خارجی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

کد خبر 213712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =