وزیر نفت رئیس جمهور را در سفر به عمان همراهی می کند

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت به همراه 3 وزیر دیگر همراه با رئیس جمهوری با هدف گسترش همکاری های دو جانبه به عمان سفر می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه همراه با یک هیئت بلند پایه که دکتر حسن روحانی رئیس جمهور را همراهی می کند فردا به عمان سفر خواهد کرد.

در این سفر وزیران نفت ایران و کشور عمان در زمینه روابط نفتی و استفاده از ظرفیت های موجود به گفت و گو و رایزنی خواهند پرداخت.

ایران و عمان در یک میدان مشترک به تولید نفت می پردازند. میدان هنگام در مرز بین‌المللی آب‌های ایران و عمان و در فاصله تقریبی 45 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد که در سال 1975 با حفر یک حلقه چاه در آب‌های ایران کشف شد. با حفر دومین چاه در سال 2006 میلادی و انجام مطالعات مخزن مشخص شد که این میدان دارای نفت فرار با درجه API حدود 42 با حجم نفت درجای بیش از 700 میلیون بشکه و گاز درجای حدود دو تریلیون فوت مکعب است.

علاوه بر این، ایران، عمان و هند چندی پیش در مورد انتقال گاز ایران به هند  از طریق دریای عمان به مذاکره پرداختند و در صورت توافق نهایی، گاز ایران از طریق یک خط لوله ١٤٠٠ کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر می شود که در این صورت، طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان خواهد بود.

گفتنی است ایران و عمان در ابتدای شروع کار دولت یازدهم توافقنامه ای برای صادرات گاز از ایران به عمان به مدت 25 سال و به ارزش 60 میلیارد دلار امضا کردند و بر اساس آن، توافق شد عملیات احداث خط لوله و صدور گاز ایران به عمان در مدت بسیار کوتاهی اجرایی شود.

بر پایه این گزارش، عمان، یکی از تولیدکنندگان کوچک غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حوزه خلیج فارس به شمار می آید، اما بهای نفت خام صادراتی این کشور، شاخصی برای حدود ١٢ میلیون بشکه نفتی است که از کشورهای عمده صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس به آسیا صادر می شود.

٣٠ درصد مجموع تولید نفت خام عمان به وسیله شرکتهای نفتی بین المللی و ٧٠ درصد آن به وسیله شرکت توسعه نفت عمان (پی دی او) برداشت می شود.

آمارهای دولت عمان حاکی از آن است که ٦٠ درصد از درآمدهای این کشور از محل فروش نفت تامین می شود؛ این در حالی است که بیشتر میدانهای نفتی عمان هم اکنون به نیمه دوم عمر خود وارد شده اند یا در آستانه ورود به آن هستند.

کد خبر 213732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =