برنامه عربستان برای تولید روزانه 200 میلیون فوت مکعب گاز نامتعارف تا سال 2018

شانا _ گروه بین الملل: عربستان سعودی در نظر دارد تا سال 2018 میلادی روزانه 200 میلیون فوت مکعب گاز نامتعارف تولید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع صنعتی اعلام کرد: عربستان  در نظر دارد برای عرضه گاز به یک طرح جدید فسفات و نیروگاه برق تا سال 2018 میلادی، 200 میلیون فوت مکعب در روز گاز نامتعارف تولید کند.

عربستان، یک عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)،در نظر دارد برای ذخیره نفت خام خود به منظور صادرات و تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق، ذخایر شیل گس (تولید گاز از سنگ های رسی) را توسعه دهد.

شرکت سعودی آرامکو علاقه مند به افزایش تولید گاز است، زیرا در این صورت می تواند به جای فروش نفت بشکه ای حدود چهار دلار به یک نیروگاه برق عربستانی، نفت را با قیمت 100 دلار برای هر بشکه در بازارهای بین المللی بفروشد.

خالد الفلاح، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو سال گذشته میلادی اعلام کرده بود: 40 میلیون فوت مکعب در روز گاز به طرح فسفات وعد الشمال (Waad al Shamal) و 160 میلیون فوت مکعب گاز به نیروگاه برق سعودی الکتریسیتی عرضه می شود.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اعلام کرده بود که کشورش ذخایر نامتعارف گازی خود را بیش از 600 تریلیون فوت مکعب برآورد می کند که این رقم بیش از دوبرابر ذخایر اثبات شده گازی آن است.

این مقدار ذخایر، عربستان را در جایگاه سی و دومین کشور دارنده ذخایر شیل گس در داده های جمع آوری شده اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار می دهد.

شرکت آرامکو در حال اجرای فعالیت های اکتشافی در بخش های مختلف عربستان است، یکی از موانع پیش روی این شرکت در توسعه ذخایر نامتعارف، یافتن آب لازم برای آزادسازی گاز محصور شده در سازه های شیلی است.

عربستان قصد دارد از آب دریا یا ال پی جی (فناوری توسعه یافته توسط شرکت های آمریکای شمالی) برای تولید این نوع گازها استفاده کند.

امین الناصر، معاون ارشد رئیس بخش بالادستی شرکت آرامکو یکشنبه (18 اسفند) در یک کنفرانس صنعتی در منامه گفت: آب همیشه یک مشکل بوده است، حتی در آمریکای شمالی که آب فراوانی نسبت به عربستان دارد، نیز این موضوع مطرح می شود.

وی با بیان این که ما به دنبال استفاده از آب دریا و همکاری با بسیاری از شرکت ها هستیم، افزود: شرکت آمریکایی شلمبرژر یکی از شرکت های استفاده کننده از آب در استفاده از فناوری "شکست هیدرولیک" است.

الناصر اعلام کرد: اگر قرار باشد از آب استفاده کنیم، همانطور که گفتم ما به دنبال استفاده از آّب دریا خواهیم بود، ضمن آن که مطمئن هستیم این فناوری توسعه می یابد.

وی همچنین با بیان این که برنامه ما تمرکز روی توسعه گازهای نامتعارف است، اعلام کرد: همانطور که می دانید هزینه توسعه این نوع گازها بسیار بالاست به همین منظور سوال مطرح شده در این باره چگونگی به صرفه بودن انجام چنین کاری است.

«شکست هیدرولیک» به تزریق پر فشار آب، ماسه و مواد شیمیایی خاص در لایه های رسی زمین اطلاق می شود که هدف آن استخراج گاز محبوس از لایه های رسی زمین است.

شرکت سعودی آرامکو، بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان، به منظور پاسخگویی به تقاضای رو به رشد انرژی در عربستان به دنبال کشف گاز در همه نقاط این کشور است، همسو با این برنامه، طرح توسعه میدان گازی کاران (نخستین میدان گازی عربستان) در سال ٢٠١٢ تکمیل شد.

کد خبر 213759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =