نخست وزیر لیبی به دلیل ناتوانی در حل بحران نفتی برکنار شد

شانا _ گروه بین الملل: پارلمان لیبی به دلیل ناتوانی دولت در آزاد سازی پایانه های تحت اشغال شورشیان و جلوگیری از فروش غیر قانونی نفت خام، با اکثریت آرا نخست وزیر این کشور را برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از طرابلس، در پی فرار نفتکش حامل نفت خام لیبی به آبهای آزاد از  پایانه نفتی السیدر در شرق که هم اکنون تحت اشغال شورشیان است، پارلمان این کشور امروز (سه شنبه 20 اسفند ماه) علی زیدان را برکنار کرد.

نمایندگان پارلمان لیبی اعلام کردند: 124 نماینده از مجموع 194 نماینده پارلمان لیبی امروز به طرح سلب اعتماد از دولت زیدان رأی مثبت دادند.

نفتکش مورنینگ گلوری با پرچم کره شمالی که به طور غیر قانونی از پایانه نفتی تحت تصرف شورشیان خواهان خودمختاری در شرق لیبی، نفت خام بارگیری کرده بود امروز توانست از دست نیروی دریایی لیبی فرار کند و سرانجام وارد آبهای آزاد شود.

زیدان به دلیل ناتوانی در برقراری امنیت و بهبود اوضاع نابسامان لیبی پس از سرنگونی رژیم قدافی و همچنین ناتوانی در آزادسازی پایانه های نفتی اشغال شده و فروش غیر قانونی نفت خام به وسیله شورشیان از سوی نمایندگان پارلمان لیبی به باد انتقاد گرفته شد.

سلیمان الزوبی، یک نماینده پارلمان لیبی به خبرگزاری فرانسه گفت: عبدالله الثنی، وزیر دفاع لیبی به مدت دو هفته و تا زمانی که پارلمان درباره انتخاب نخست وزیر جدید به توافق برسد، به عنوان نخست وزیر موقت لیبی انجام وظیفه می کند.

شورشیان و مقامهای شرکت نفت لیبی امروز اعلام کرده بودند: نفتکش مورنینگ گلوری که هفته گذشته در پایانه نفتی السیدر به طور غیر قانونی اقدام به بارگیری نفت خام کرده بود، پس از فرار از دست ارتش، وارد آبهای آزاد شده است.

این نفتکش روز شنبه (١٧ اسفندماه) در پایانه السیدر، یکی از سه پایانه تحت تصرف شورشیان، پهلو گرفته بود.

در حالی که نیروی دریایی لیبی و مقامهای دولتی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند، محمد هیتب، سخنگوی شرکت دولتی نفت الواحه که پایانه السیدر را مدیریت می کند، گفت: نفتکش مورنینگ گلوری پایانه را ترک کرده و اکنون در آبهای آزاد است.

کد خبر 213771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =