نیروی دریایی لیبی به نفتکش کره شمالی حمله کرد

شانا _ گروه بین الملل: نیروی دریایی لیبی به نفتکش مورنینگ گلوری که توانسته بود پس از بارگیری غیر قانونی نفت در پایانه السیدر به آبهای آزاد فرار کند، حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از طرابلس/السیدر، سخنگوی ارتش لیبی اعلام کرد: نیروی دریایی لیبی عصر امروز (سه شنبه 20 اسنفد ماه) به روی نفتکش حامل نفت خام لیبی از پایانه نفتی تحت اشغال شورشیان در شرق، که توانسته بود از دست ارتش این کشور به سمت آبهای آزاد فرار کند، آتش گشود و شناورهای ایتالیایی هم اکنون به محاصره این شناور نفتی که ثابت شده است، کمک می کنند.

در پی فرار نفتکش حامل نفت خام لیبی به آبهای آزاد از  پایانه نفتی السیدر پارلمان این کشور امروز (سه شنبه ٢٠ اسفند ماه) علی زیدان را برکنار کرد.

نمایندگان پارلمان لیبی اعلام کردند: ١٢٤ نماینده از مجموع ١٩٤ نماینده پارلمان لیبی امروز به طرح سلب اعتماد از دولت زیدان رأی مثبت دادند.

نفتکش مورنینگ گلوری با پرچم کره شمالی که به طور غیر قانونی از پایانه نفتی تحت تصرف شورشیان خواهان خودمختاری در شرق لیبی، نفت خام بارگیری کرده بود، امروز توانست از دست نیروی دریایی لیبی فرار کند و سرانجام وارد آبهای آزاد شود.

زیدان شنبه (17 اسفند ماه) اعلام کرد بود که چنانچه نفتکش متعلق به کره شمالی پایانه السیدر را ترک کند، نیروی دریایی این نفتکش را بمباران می کند.

شورشیان و مقامهای شرکت نفت لیبی پیش تر اعلام کرده بودند: نفتکش مورنینگ گلوری که هفته گذشته در پایانه نفتی السیدر به طور غیر قانونی اقدام به بارگیری نفت خام کرده بود، امروز پس از فرار از دست ارتش، وارد آبهای آزاد شده است.

این نفتکش روز شنبه (١٧ اسفندماه) در پایانه السیدر، یکی از سه پایانه تحت تصرف شورشیان، پهلو گرفته بود.

ولید الترهونی، سخنگوی نیروهای حفاظت از تاسیسات نفتی لیبی پیش تر به شبکه تلیوزیونی النبا گفته بود: نفتکش مورنینگ گلوری پیش از این که به آن حمله شود، پایانه السیدر را در شرق لیبی ترک کرده است.

وی افزود: نفتکش توانست از شرایط نامساعد جوی استفاده کند و از دست نظامیان لیبی به آبهای آزاد فرار کند.

زیدان اواخر روز دوشنبه (19 اسفند ماه) گفته بود: نیروی دریایی و شبه نظامیان طرفدار دولت نفتکش مورنینگ گلوری را توقیف کرده اند و هم اکنون در حال حرکت به سوی بندر الزاویه در غرب لیبی هستند.

برکناری زیدان می تواند سبب تشدید نا آرامی ها در این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) شود، این در حالی است که لیبی تلاش می کند پس از سرنگونی رژیم قذافی بار دیگر آرامش و امنیت را به این کشور بازگرداند.

عمر حمدان، سخنگوی پارلمان به خبرنگاران گفت: عبدالله الثنی، وزیر دفاع لیبی به عنوان نخست وزیر موقت لیبی جایگزین زیدان شده است.

الشریف الوفایی، یک نماینده مستقل پارلمان لیبی گفت: دولت زیدان عملکرد ضعیفی داشته است و ما به شخصیتی جدید نیاز داریم.

وی افزود: نمایندگان پارلمان نخست وزیر جدید را ظرف دو هفته آینده انتخاب می کنند.

در نشانه های دیگری از نگرانیها برای طرابلس، گروه های مسلح در ورودی یک پایگاه هوایی را در شهر سیرت، در نزدیکی پایانه السیدر، تحت کنترل خود درآورده اند.

شهروندان از درگیریها میان نیروهای طرفدار دولت و شورشیان در این شهر نیز ساحلی خبر دادند.

کد خبر 213772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =