مدیریت پروژه، حلقه گمشده در اجرای مگاپروژه های صنعت نفت

شانا _گروه نفت : اجرای مگاپروژه های صنعت نفت نیازمند مدیران مسلط به مدیریت پروژه است و از این رو، به تربیت مدیران پروژه برای این صنعت نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار شانا بیژن زنگنه، وزیر نفت در پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت که شامگاه گذشته(20 اسفندماه) در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد ، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مهندسان ما مدیریت پروژه نمی دانند وتنها فرایند می شناسند.

وی با انتقاد از بی توجهی دانشگاهها به بحث مدیریت پروژه گفت: دانشگاه ها در این زمینه جدی نیستند به گونه ای که در بعضی از دانشکده های مهندسی تنها 3 واحد مدیریت پروژه تدریس می شود.

زنگنه  با اشاره به این که مدیریت پروژه در مگا پروژه های صنعت نفت بسیار مهم است، افزود:  باید مسیر انجام یک پروژه به طور کامل  بررسی شود تا دلایل کامیابی یا ناکامی آن مشخص شود و برای آن راهکاری اندیشیده شود.

وی با بیان این که پروژه هایی که در حال حاضر در کشور اجرا می شوند ، آموزش خوبی برای مدیریت پروژه است، با اشاره به هزینه هایی که در هشت سال گذشته برای برخی پروژه ها شده است،گفت: اگر فرصت لازم را داشتم حتما در این زمینه تحقیق می کردم که چگونه می توان پول را برای انجام یک پروژه هدر داد یا چطور می توان یک پروژه را با 3برابر قیمت تمام کرد.

وزیر نفت افزود: همینطور تحقیق می کردم که چطور می توان برای یک پروژه 3 میلیارد دلار خرج کرد ولی آن را به نتیجه نرساند.یا این که چطور می شود در یک پروژه 7 سال پول خرج کرد اما افقی برای آینده اش وجود نداشته باشد .

وی با بیان این که باید به دنبال دلایل این موضوع گشت ، افزود: چرا دانشگاهیان به این موضوع نمی پردازند؟ بالاخره همه این دعاها برای آمین است و همه هزینه ها برای افزایش ظرفیت تولید است.

زنگنه با اشاره به این که طی سالها گذشته دهها میلیارد دلار برای برخی پروژه ها هزینه شده است، افزود: این همه هزینه برای این پروژه ها عایدی نداشته است .

نیاز به پژوهش در بخش بالادستی
وزیر نفت  بر پژوهش در بخش بالادستی نفت  تاکید کرد و افزود: توجه به بخش بالادستی به معنای بی توجهی به صنایع پایین دستی  و دیگر زمینه های این صنعت  نیست .

وی اولویت بخش بالادستی نفت را تمرکز بر افزایش بازیافت نفت از مخازن دانست و گفت: تاکید بر این بخش به سبب تاثیر غیر قابل مقایسه دست آوردهای پژوهشی این بخش بادیگر بخشهای این صنعت و اثرگذاری بسیار تعیین کننده آن در اقتصاد ملی است .

زنگنه با اشاره به این که تاثیر این بخش بر اقتصاد ملی به هیچ وجه قابل مقایسه با بخشهای دیگر نیست ، افزود: 10 درصد افزایش ضریب بازیافت 7تا8 میلیارد بشکه تولید را افزایش می دهد و 700 تا 800میلیارد دلار به درآمدهای کشور می افزاید.

وی ادامه داد: هیچ بخش دیگری نمی تواند چنین تاثیری براقتصاد کشور داشته باشد. 

زنگنه با یادآوری این که 16 سال پیش که در صنعت نفت بوده است، نمی توانسته است توقعی از دانشگاهها داشته باشد، افزود:

در آن مقطع حتی در دانشگاه  نفت رشته بالادستی نبود، اما در حال حاضر با همت دوستان این رشته در دانشگاههای تراز اول کشور مثل فنی تهران، صنعتی شریف  و شیرازتدریس می شود.

وی افزود: تاکنون صدها نفراز این دانشگاهها در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده اند واندک اندک وارد دوره های کارشناسی ارشد می شوند.

زنگنه بر حمایت قاطع از بخشهای بالادستی در دانشگاه  نفت تاکید کرد و افزود: برای افزایش ظریب بازیافت نفت از میدانهای نفتی به کمک این دانشجویان نیاز داریم.

وزیر نفت با بیان این که پژوهش از نان شب بر ما واجب تر است، افزود: پژوهش باید جنبه عملیاتی داشته باشد . چون ما به پژوهشهای توسعه ای مشخص با هدف مشخص و با میدانهای مشخص  نیازداریم .

وی با اشاره به این که ما درباره پژوهشهای کلی صحبت نمی کنیم ، تصریح کرد: ما هم اکنون برای افزایش ظریب بازیافت میادین منصوری آسماری، اهوازآسماری، مارون آسماری و پارس جنوبی نیاز به پژوهشهای عملیاتی نیاز داریم.

زنگنه با با بیان این که دانشگاهها باید این فرصت را غنیمت بشمرند، افزود: هم اکنون دانشگاههای ایران باید خود را آماده پیوند با دانشگاههای برتر دنیا کنند تا علاوه بر ارتقای استادان به کمک توسعه صنعت نفت بشتابند.

وی با اشاره به این که به این پیوند  بسیارامیدوارم، افزود: 13 سال پیش بیشتر روی آموزش نیروی انسانی تاکید می شد چون نیرویی برای پژوهش وجود نداشت . اعضای هیات علمی در آن مقطع از 6 نفر تجاوز نمی کردند در حالی که در حال حاضر تعداد زیادی استاد در این بخش وجود دارد.

زنگنه اظهار امیدواری کرد که این مجموعه علاوه بر  پاسخگویی به نیاز کشور  بتواند در جای جای جهان کار کنند.

اجرای طرحهای بزرگ در صنعت نفت
وزیر نفت در بخشی از سخنانش اجرای طرحهای بزرگ را لازمه توسعه صنعت نفت دانست و افزود: دربند 13 اصول ابلاغی اقتصاد  مقاومتی مسئولیتهای بسیار سنگینی بر دوش  صنعت نفت گذاشته شد  که همه آنها درست ،لازم و ضروری است .

وی پرهیز از خام فروشی  را یکی از این مسئولیتها دانست وافزود: برای جلوگیری از خام فروشی باید ظرفیت پالایشی چند میلیون دلار بالا برود و برای افزایش ظرفیت پالایشی به 100 میلیارد دلار سرمایه نیاز است . ضمن این که به دهها میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در میادین مشترک و مستقل نیاز است.
زنگنه افزود: این موارد مگا پروژه های صنعت نفت هستند که مدیر مناسب با آن را نداریم.

وزیر نفت همچین بر کاهش شدت انرژی تاکید کرد و افزود:. در حال حاضر سالانه  ٨٠ میلیارد دلار یارانه  بدون این که هیچ جا اسمش آورده شود در کشور پرداخت می شود(تفاوت قیمت فوب با قیمت عرضه در داخل کشور ). اگر سالانه ١٠ میلیارد دلار این رقم برای بهبود بهره وری و کاهش شدت انرژی صرف شود، صدها شغل ایجاد می شود که برای آینده کشور خیلی مهم است.

وی با اشاره به این که قیمت گاز در این محاسبات 20 سنت در نظر گرفته شده است، افزود:  30میلیارد دلار از 80 میلیارد دلاری که صرف یارانه ها شده در خودروها، خانه ها و صنایع به هدر رفته است.

زنگنه با اشاره به این که در قانون بودجه سال 93 یک اجازه بزرگ از مجلس در زمینه مصرف بهینه انرژی گرفته شد، افزود: هر دستگاهی در زمینه مصرف بهینه انرژی از بهبود راندمان نیروگاهها تا سیستمهای پیچیده انرژی اقدام کند، دولت تعهد می کند هزینه آن را برای دستگاهها و کسانی که موجب صرفه جویی انرژی می شوند ، هزینه کند. 
  
 موفقیت اقتصاد در گرو نفت
وزیر نفت در بخشی از سخنانش نقش پژوهش و فناوری را برای توسعه صنعت نفت در دنیای امروز اجتناب ناپذیر دانست و بر لزوم بهره گیری از تجارب و دانش سازمانهای موفق در این زمینه تاکید کرد.

زنگنه با اشاره به لزوم شناخت نکات کلیدی صنایع نفت وگاز جهان با اهرم پژوهش و فناوری، یادآور شد: این کار منجر به طرح برنامه‌های رشد و توسعه صنعت نفت شده و ضمن حفظ سهم بازار  به ارتقای جایگاه ایران  در میان کشورهای نفتخیز و صادرکننده عمده  ‌می‌ انجامد.

وی موفقیت صنعت نفت کشور را به معنای موفقیت اقتصاد ملی دانست و افزود: تحقق اثربخشی وکارایی زنجیره فعالیتهای صنعت نفت مستلزم بسیج همه توانمندیهای داخلی و بهره‌گیری از ظرفیتهای خارجی و به همان اندازه، استفاده از دیپلماسی انرژی در عرصه بین المللی است که هر دو باید مبتنی بر بهره‌گیری از روشهای صحیح و روزآمدی پژوهش باشد.

زنگنه افزود: صنعت نفت به عنوان صنعت کلیدی در کشور نیازمند نگرش و رویکرد دانش پایه فناورمحور است.

به گفته وی، ظهور انواع فناوریهای پیشرفته در صنایع نفت وگاز جهان حاکی از توجه روزافزون سیاستگذاران، مدیران، پژوهشگران و دست اندرکاران این صنعت به توسعه فناوری به عنوان مهم‌ترین عامل گذر از صنایع تولید محور به صنایع دانش بنیان است.

حمایت از کار و سرمایه ایرانی
وزیر نفت با بیان این‌که تاکید بر حمایت از کار وسرمایه ایرانی  به تحقق حماسه سیاسی واقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری در صنعت نفت می انجامد، یادآور شد: ساخت کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی میسر نیست مگر با حمایت جدی از سازندگان واقعی و کارآمد داخلی که در شرایط تحریمهای ظالمانه علیه صنعت نفت کشور نقشی مهم ایفا کردند.

وی ایجاد پیوند میان شبکه‌های پژوهشی، مراکز علمی و صنعتی و شبکه‌های ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را امری حساس و تعیین‌کننده دانست.

زنگنه با تاکید بر این که فناوریهای جدید صنایع نفت وگاز جهان باید در خدمت رشد و توسعه صنعت نفت ایران باشد، تصریح کرد: توجه به نظام پژوهش و فناوری باید با محوریت توسعه منابع انسانی مشخص بویژه در این حوزه باشد.

وزیر نفت مهمترین مسئولیتهای بخش پژوهش و فناوری را در صنعت نفت، تقاضا محوری در انجام پروژه های مرتبط با پژوهشهای توسعه ای، توجه به برطرف کردن مشکلات تولیدی صنعت نفت، ایفای نقش جدی و معنادار در حفظ سطح تولید و ارتقای موثر آن با استفاده از این اهرمها اعلام کرد.

وی حضور مسئولان و دست اندرکاران ارشد کشور را در این جشنواره نشان‌دهنده اهمیت حوزه پژوهش و فناوری کشور و صنعت نفت دانست.

وزیر نفت تاکید کرد: نظام پژوهش وفناوری یکی از عوامل کلیدی تصمیم‌ساز در توسعه صنعت نفت در حوزه‌های راهبردی همچون اکتشاف، حفاری، تولید صیانتی، بهره‌برداری مناسب از مخازن، بازاریابی تولید، ارزش افزوده صنعتی و ملی است.

زنگنه، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در بخش نفت وگاز تحقق آرمان رهایی از اقتصاد ملی متکی به نفت و تحقق اقتصاد پویا اعلام کرد.

دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی
وی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را مستلزم انجام پژوهشهای هدفمند، موثر و سازماندهی سرمایه‌های مولد داخلی دانست و گفت: دستیابی صنعت نفت به جایگاه نخست فناوری در منطقه، قرار گرفتن در مجموعه صنایع پشتیبان نفت وگاز جهان با استفاده از خرد جمعی نخبگان علمی و فنی کشور و توسعه شبکه‌های ارتباطی با دانشگاهها و مراکز علمی کشور امری دور از دسترس نیست.

وزیر نفت با تشکر از مجموعه تلاشهای ارکان پژوهش و فناوری در صنعت نفت، افزود: لازم می‌بینم حوزه پژوهش و فناوری صنعت نفت بیش از پیش توسعه یابد.
به اعتقاد زنگنه، اجرای پژوهش و فناوری باید از طریق سازوکار، سیاست و نظارت عالی در خدمت نیازهای اساسی صنعت نفت قرار گیرد.

وزیر نفت با تاکید بر ارتباط عمیق میان دانشگاه و صنعت نفت، تصریح کرد: امیدوارم جمع امکانات با ارزش علمی و فناوری کشور که بخش بزرگ آن در دانشگاهها و پژوهشگاهها مستقر است و تاکنون چنان که شایسته است در پیوند با صنعت نفت کشور قرار نگرفته، در حوزه‌های مختلف در ارتباط با این صنعت قرار گیرد.

زنگنه ادامه داد: ما حتی در بخشهایی مانند حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی هم به همکاری عمیق و گسترده با دانشگاههانیاز داریم.چون نیاز صنعت نفت تنها همبستگی، پیوند نزدیک و درهم آمیزی با دانشگاهها بویژه دانشگاههای تراز اول کشور در امور فنی و بالادستی و پایین دستی نفت نیست، بلکه باید از همه امکانات با ارزش برای توسعه واقعی درونزای صنعت نفت کشور استفاده کنیم.

 

کد خبر 213804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =