عرضه بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس در آستانه نوروز

شانا_گروه پتروشیمی: واگذاری بلوک 17 درصدی هلدینگ خلیج فارس می تواند به عنوان آخرین عرضه بزرگ در پایان سال ، بازار سرمایه ایران را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار شانا  پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید مدیران صنعت پتروشیمی تلاش بسیاری را برای حفظ هلدینگ خلیج فارس در مجموعه دولت به عمل آوردند.

 هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در انتظار آن بود که 38 درصد از سهام باقیمانده اش به چه سرانجامی دچار می شود.سرانجام چندی پیش با اعلام سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری 17در صد دیگر از سهام این شرکت، مدیران صنعت پتروشیمی امید برای حفظ 38درصد را از دست دادند و طبق قانون فقط می توانند 20درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته باشند.

 آذر ماه طبق مصوبه هیئت واگذاری، عرضه بلوک مذکور  با تعیین تکلیف مصوبه شورای رقابت تصویب شد و طبق این مصوبه واگذاری ٤٠ درصد از سهام هلدینگ به سهام عدالت و عرضه ٥ درصد برای کشف قیمت و عرضه درصدی به عنوان سهام ترجیحی عرضه ١٧درصد دوم مورد تصویب قرار گرفت.

در این میان باید گفت که طبق قانون ٢٠درصد از سهام هلدینگ دراجرای بند ب ماده ٣ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ٤٤ در اختیار دولت باقی می ماند.

 بر پایه این گزارش، با توجه به واگذاریهای انجام شده  و با توجه به این که واگذاری بلوک ١٧ درصدی هلدینگ خلیج فارس به تصویب رسیده است ، ٢٠ درصد از باقیمانده سهام دولتی مانده و مابقی به عنوان سهام ترجیحی واگذار می شود و سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی  در بزرگترین هلدینگ کشور همان ٢٠درصدی که قانون تکلیف کرده است، خواهد بود.

هلدینگ خلیج فارس را فعالان بازار سرمایه برگ برنده ای برای افزایش معاملات و رونق بیشتر در بورس تلقی می کنند و اگر قرار باشد 38 درصد سهام باقیمانده همچنان در اختیار دولت باشد، می توان نوسانهای غیر قابل پیش بینی ای را در آینده برای سهام این هلدینگ که قرار بود بزرگترین واگذاری در قالب اصل 44 باشد متصور بود. اما اکنون شاهد آن هستیم که معادلات تغییر کرده است.

بورسی شدن هلدینگ خلیج فارس خود حکایتی طولانی داشت ، کشف قیمت ناموفق هلدینگ خلیج فارس در پایان سال 91 قرار بود محقق شود که به سرانجام نرسید و در نهایت با تلاش سازمان خصوصی سازی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشف قیمت موفق آن در ابتدای امسال رخ داد .

یک میلیارد و ٢٣٩ میلیون و ٤٣٠ هزار و ٦٩٧ سهم، معادل ٥ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی فروردین ماه گذشته در بورس اوراق بهادار عرضه شد که به قیمت هر سهم ٧٥٠ تومان و در مجموع به ارزش ٩ هزار و ٢٩٥ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین درنیمه دوم خردادماه، چهار میلیارد و 214 میلیون و 64 هزار و 370 سهم از سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یک بلوک 17 درصدی از سهام این هلدینگ طی سه روز در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شد و در نهایت شرکت صندوق بازنشستگی نفت خریدار این بلوک 17 درصدی بود.

باید در نظر داشت که در مسیر اجرای اصل 44 قانون اساسی بر اساس مطالعات و تجارب  به دست آمده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف حفظ تشکل و توازن شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با انتقال سهام آن شرکت در پانزده شرکت زیرمجموعه  به عنوان نخستین هلدینگ صنعت پتروشیمی ایران ایجاد شد که اکنون عملکرد ان سبب شده تا متولیان امر تلاش کنند با توجه به تجربه به دست آمده، بخشی از آن برای حفظ اقتدار صنعت پتروشیمی در منطقه و جهان حاکمیتی بماند که این امر به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیامدی مثبت را در پی خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا امروز 17درصد از سهام بزرگترین هلدینگ بورسی ایران  فروش خواهد رفت یا نه ، چون سازمان خصوصی سازی روز ١١ اسفندماه امسال بلوک ١٧ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را روی میز بورس گذاشته بود که در واگذاری آن موفق نبود.

به هر حال سازمان خصوصی سازی در نظر دارد بلوک ١٧ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شامل ٤ میلیارد و ٢١٤ میلیون و ٦٤ هزار و ٣٧٠ سهم را در روز ٢٨ اسفندماه در بورس اوراق بهادار عرضه کند و مدیران ارشد در صنعت پتروشیمی امیدوارند که خریدار «خصولتی» نباشد و یکی از شرکتهای فعال در حوزه صنعت باشد تا مسیر پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ادامه یابد.

سید فواد نبوی



کد خبر 214100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =