میزان تولید گاز میدان های شرق ایران به روزانه 58 میلیون مترمکعب رسید

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: تولید روزانه گاز از میدان های شرقی ایران طی سال گذشته در اوج مصرف به 58 میلیون متر مکعب رسید.

محمدرضا مهدی پور در گفت و گو با خبرنگار شانا،  گفت: شرکت نفت و گاز شرق طی سال گذشته با استفاده از بیش از 50 حلقه گاز ترش و شیرین، توانست به تعهدات خود در زمینه تولید، جامه عمل بپوشاند.

وی با بیان این که در سال جاری شرکت نفت و گاز شرق در زمینه تولید گاز ترش کمتر از ظرفیت خود عمل کرده است، گفت: ظرفیت فرآورش پالایشگاه گازی شهید هاشمی نژاد بیش از 50.5 میلیون متر مکعب در روز است، از این رو  امکان تولید روزانه بیش از 58 میلیون متر مکعب برای این شرکت ایجاد نشد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز شرق با اشاره به تولید روزانه حدود 8 میلیون متر مکعب گاز شیرین در کنار گاز ترش در این شرکت گفت: شرکت نفت و گاز شرق، تامین کننده نیاز گاز پنج استان واقع در شمال و شمال شرق کشور است و تلاش می کند سقف تولید کنونی را برای سال آینده نیز حفظ کند.

تولید روزانه 47 میلیون متر مکعب گاز در روزهای پایانی سال

مهدی پور به افزایش دمای هوا و همچنین کاهش میزان مصرف گاز در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون با توجه به این امر پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد روزانه 47 میلیون متر مکعب گاز از شرکت نفت و گاز شرق تحویل می گیرد.

به گزارش شانا، شرکت نفت و گاز شرق هم اکنون مدیریت تولید از دو میدان بزرگ گازی خانگیران و گنبدلی در شمال شرقی ایران را بر عهده دارد، میدان خانگیران در 25 کیلومتری شمال غربی شهر مرزی سرخس واقع شده و تاکنون 3 مخزن گازی مجزا در ساختارهــای طاقدیسی در عمق بین دو هزار و 800 تا سه هزار متر از سطح زمین در این میدان کشف شده و مدت زیادی است که مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

بالاترین لایه گازی میدان خانگیران مخزن شنی / ماسه ای شوریجه " D " با تخلخل و تراوایی بسیار خوب ، لایه گازی میانی مخزن سنگ ماسـه ای سخت شوریجــه " B " با تخلخـل و تراوایی کم و لایه پایینی مخزن سنگ آهکـی شکافــدار مزدوران با تخلخل کم و تراوایی بالا است.

بر پایه این گزارش میدان گازی گنبدلی نیز در فاصل 25 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سرخس و در نزدیکی مرز ترکمنستــان واقع شده است. اولیـن چاه اکتشافی حفر شده در این میدان در سـال 1348 نتیجــه ای نداشت، اما حفاری مجدد در سال 1360 منجر به کشف ذخائر گازی این مخزن شد و بهره برداری از این مخزن در سال 1365 آغاز شد. 

 از مجموع 9 چاه حفاری شـده در مخزن گنبدلی در حال حاضر از سه حلقه چاه در بهترین شرایط روزانه 1/1 میلیون متر مکعب بهره برداری می شود. تولید متوسط از این مخزن در سال 1384 روزانه 0.7 میلیون متـر مکعب بوده است.

با توجـه به مرزی و مشترک بودن مخزن گنبدلی، تولید از آن بدون وقفــه و با توپکرانی عملیاتی انجـام می شود . گــاز این مخــزن از نوع شیــرین بوده و فقط مقداری کمتــر از یک درصــد گاز کربنیک دارد. جهت تداوم تولید و تخلیه مخزن، طرحی برای استفاده از گاز این مخزن برای مصارف سوخت کوره‌های پالایشگاه شهید هاشمـی نــژاد ارائه شــده که در صورت تصویب و اقــدام می تواند در تخلیه باقیمانده ذخایر قابل استحصال مخزن مزبور موثر باشد.

کد خبر 214110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =