گاز فاز 12 پارس جنوبی وارد شبکه سراسری شد

شانا _ گروه نفت: قول وزیر نفت به رئیس جمهوری مبنی بر تولید گاز از فاز 12 پارس جنوبی تا پایان سال 92 با آغاز تولید آزمایشی گاز از این فاز و تزریق آن به شبکه سراسری تحقق یافت.

رسول فلاح نژاد، مجری طرح فاز 12 میدان گازی پارس‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام خبر فوق گفت: با بهره‌برداری و تولید آزمایشی از ردیف نخست شیرین‌سازی گاز طرح مذکور، تزریق روزانه بیش از 12 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری همراه با برداشت و ذخیره‌سازی 16 هزار بشکه میعانات گازی در روز آغاز شده است.

مجری طرح فاز 12 پارس جنوبی افزود: تولید آزمایشی گاز در ردیف اول شیرین سازی طرح فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به میزان 8 میلیون متر مکعب در روز از هفته گذشته آغاز شده که با اعمال تنظیمات دقیق روی تجهیزات دوار شامل توربین و کمپرسورها و تثبیت شرایط عملیاتی تاسیسات، به تدریج به ظرفیت کامل این ردیف به حدود 14 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی گفت: تاکنون بیش از 500 هزار بشکه میعانات گازی فاز 12 پارس جنوبی در مخازن این طرح ذخیره‌سازی شده که هماهنگی لازم جهت عزیمت تانکر بارگیری به سمت گوی شناور مربوطه در اوایل سال آینده در حال انجام است.

فلاح نژاد گفت: ردیف دوم شیرین سازی نیز بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در اردیبهشت ماه سال آینده به مدار تولید وارد می شود، ضمن آن که هم اکنون مراحل راه‌اندازی آن آغاز شده است که با راه‌اندازی آن، تولید این طرح به 27 میلیون متر مکعب خواهد رسید. واحد بازیافت گوگرد نیز با دریافت خوراک از دو ردیف شیرین سازی، در بهار آینده در سرویس قرار خواهد گرفت تا میزان انتشار آلاینده ها به حداقل برسد.

فلاح نژاد تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دو سکوی دریایی دیگر فاز 12 میدان پارس جنوبی نیز در سال آینده حمل، نصب و راه‌اندازی خواهند شد تا به تامین سوخت زمستانی کشور کمک نمایند.

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی جهت تحویل به شبکه سراسری پیش بینی شده است. تولید ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در روز نیز در این طرح انجام خواهد شد.


کد خبر 214134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =