۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
  • کد خبر: 214160
نفت ایران پس از انقلاب ملی شد

شانا_گروه نفت : وزیر نفت معتقد است: نفت بعد از انقلاب ملی شد و دیگر نیازی به ملی شدن ندارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفتگو با شانا در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند صنعت نفت در طول 8 سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده و نیاز به ملی شدن دوباره دارد، افزود: گفتن چنین چیزی خیلی افراطی است. نفت ما بعد از انقلاب ملی شد و دیگر نیازی به ملی شدن ندارد.

وی در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت در روز 29 اسفندماه افزود: اتفاقاتی که در 8 سال گذشته در صنعت نفت افتاده هیچ ارتباطی با ملی شدن نفت ندارد و به مسائل دیگر ارتباط دارد.

به گزارش شانا با این که نفت ایران در 29 اسفندماه 1329 ملی شد و با گذشت نیم قرن از وقوع مهمترین اتفاق خاورمیانه در سالهایی که انگلیس تلاش می کرد سیطره خود را بر منابع نفتی کشورهای خاورمیانه بیش از پیش افزایش دهد، هنوز هم عده ای معتقدند نفت ایران بعد از 64 سال نتوانسته است به اهداف کلان ملی شدن صنعت نفت دست یابد. این در حالی است که ملی شدن صنعت نفت به معنای کنترل بر منابع نفتی است و بعد از انقلاب این اتفاق به صورت کامل محقق شد.

همچنین انتشار اسناد و مدارک طبقه بندی شده آمریکا از کودتای 28 مردادماه 1332 نشان می دهد که مصدق نیز از ابتدا به دنبال کنترل بر منابع نفتی کشور بود و به دلیل پافشاری بر این مساله با کودتای برنامه ریزی شده از جانب آمریکا برکنار شد .

درست است که بعد از برکناری مصدق، کنترل منابع نفتی ایران دوباره در اختیار کنسرسیوم قرار گرفت اما انقلاب اسلامی ایران تمام معادلات را بر هم زد. یرواند آبراهامیان در کتاب کودتا می نویسد: "پیامد انقلاب هرچه باشد، این امر کاملا آشکار شده که کنسرسیوم "کنترل بر تولید نفت " را از دست داده و از شرکتی فعال و عملیاتی به خریدار صرف تنزل می یابد. به نوشته فایننشیال تایمز، کنسرسیوم کنترل 90 درصد از تولید را در اختیار داشت و در زمینه افزایش تولید هم منافعی مشترک با شاه داشت. اما اکنون داشت کنترل ماجرا را از دست می داد و وارد رویارویی با دولتی می شد که طرفدار تولید کمتر بود. شگفتا که ایران سال 1357 تازه به ایران سالهای 32-1330 رسیده بود. به بیانی دیگر، ایران که نخستین کشور منطقه از لحاظ ملی کردن نفت بود، یکی از واپسین کشورهایی شد که این فرآیند را تکمیل می کردند."

 

کد خبر 214160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =