ساخت فاز دوم خط لوله اتیلن غرب به گام آخر رسید

شانا _ گروه پتروشیمی: مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب گفت: آخرین مراحل ساخت فاز دوم خط لوله در حال پایان است و این خط بزودی به بهره برداری می رسد .

مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: عملیات ساخت  فاز دوم این خط قرار بود که در نیمه دوم سال 92 به پایان برسد اما به دلیل وجود معارض در مسیر خط و نیز برودت شدید هوا در زمستان سال گذشته به بهره برداری کامل نرسید که با برنامه ریزیهای انجام شده این طرح بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

مسعود میثمی افزود: قطعه کرمانشاه به سنندج آماده بهره برداری کامل است و تست هیدرو استاتیک این خط نیز با موفقیت انجام شده و بخشهایی از قطعه سنندج به سقز که دارای معارض بود با مذاکره های انجام شده با مقامهای محلی، به زودی رفع معارض شده و عملیات ساخت و تکمیل باقیمانده مسیر پایان خواهد یافت.

وی ادامه داد: با برنامه ریزیهای انجام شده پیش بینی می شود بزودی فاز دوم خط لوله به بهره برداری کامل برسد و با تزریق خوراک به باقیمانده مسیر خط لوله، مجتمعهای پتروشیمی از خوراک بهره مند شده و تولیدشان افزایش یابد.

سه مجتمع پتروشیمی در اولویت تامین خوراک


میثمی اظهار کرد: تامین خوراک پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان، اولویتهای سه گانه در شتاب بخشی به ساخت خط لوله اتیلن غرب به شمار می رود و تکمیل این خط لوله می تواند سهم بزرگی در توسعه صنعتی غرب کشور و نیز اشتغالزایی در این منطقه داشته باشد.

وی با بیان این که خط لوله اتیلن غرب پس از تکمیل، ظرفیت انتقال ٣,٥ میلیون تن اتیلن را دارد گفت: ٢.٥ میلیون تن از عسلویه و یک میلیون تن خوراک از گچساران به خط تزریق خواهد شد و خوراک ١٢ مجتمع پتروشیمی را تامین می کند.

 مدیر پروژه خط لوله اتیلن غرب افزود: ساخت قطعه های همدان،دهدشت، ممسنی ،بروجن و کازرون هنوز شروع نشده است و پتروشیمی تبریز نیز بر اساس مذاکره های انجام شده  همانند پتروشیمی ایلام ،خود اقدام به احداث انشعاب خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرح خط لوله اتیلن غرب شامل ٨ ایستگاه تقویت فشار اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و ٥ ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده است.

مدیر پروژه خط لوله ایلن غرب افزود:در ٨ ایستگاه مورد اشاره نصب ٢٣ کمپرسور پیش بینی شده که تاکنون ٨ عدد نصب شده است و ٣ ایستگاه عملیاتی شده و در حال فعالیت است.

میثمی افزود: خط لوله اتیلن غرب شامل ١٦ ایستگاه اندازه گیری است که ٢ ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه وگچساران و ١٤ ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور ساخته خواهد شد.

 ساخت خط لوله اتیلن غرب با هدف محرومیت زدایی در غرب کشور


به گزارش شانا، ساخت خط لوله اتیلن غرب با مصوبه هیئت وزیران در سال ١٣٨١  با هدف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در دوره وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت آغاز شد و این خط از مبدا عسلویه تا آذربایجان غربی امتداد خواهد داشت.

طبق برنامه ریزیهای انجام شده  پتروشیمی کاویان ،اتان دریافتی از پارس جنوبی را  به اتیلن بدل کرده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق می کند که این اتیلن از ١١ استان عبور کرده وخوراک ١٢مجتمع پتروشیمی ساخته شده یا در حال احداث با سرمایه گذاری ٨,٥ میلیارد دلاری را تامین خواهد کرد.

خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع در استانهای خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد،چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تامین می کند. هرچند که در حال حاضر پتروشیمی های اروند و آریا ساسول نیز از اتیلن تولید شده در پتروشیمی کاویان استفاده می کنند.

سال 92 قرار بود که پتروشیمی های لرستان و مهاباد که در امتداد این خط قرار دارند به بهره برداری کامل برسند و همانند پتروشیمی های کرمانشاه از اتیلن ارسالی از پتروشیمی کاویان بهره مند شوند و باید این نکته را نیز در نظر داشت که پتروشیمی ایلام نیز از چندی پیش دریافت کننده اتیلن است و لرستان نیز آماده دریافت خوراک بوده و تزریق خوراک اولیه آغاز شده است.

بهره برداری از چند مجتمع پتروشیمی دیگر در غرب کشور از جمله پتروشیمی کردستان نیز می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیتها و اشتغالزایی در این منطقه ایجاد کرده ومنجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در غرب کشور شود که این رویداد، موجب ایجاد زیرساختهای توسعه ای در نقاط کمتر توسعه یافته کشور خواهد شد.

بر پایه این گزارش، فاز یکم خط لوله اتیلن غرب نیز به عنوان طولانی ترین خط انتقال اتیلن جهان، سال گذشته به طور رسمی افتتاح شد.

خط لوله  اتیلن غرب، محصول تولیدی پتروشیمی کاویان را با هدف توسعه صنعت پتروشیمی به مناطق غربی کشور منتقل خواهد کرد.فاز یکم خط لوله  اتیلن غرب، با حدود یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر، در قطرهای ٨ تا ٢٤ اینچ ساخته شده است.
کد خبر 214178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =