صادرات نفت خام ایران به چین در ماه فوریه افزایش یافت

شانا _ گروه بین الملل: صادرات نفت خام ایران به چین در ماه فوریه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته میلادی 6 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، آمارهای دیروز (جمعه اول فروردین ماه سال 1393) اداره کل گمرک چین نشان می دهد که خرید نفت خام چین از ایران در ماه فوریه سال جاری میلادی با 6 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال پیش به 552 هزار و 613 بشکه در روز رسید.

آمارها نشان می دهد که صادرات نفت خام ایران به چین در سال 2014 به سطوح پیش از تحریمهای اعمال شده در بیش از دو سال گذشته است.

به دنبال توافق هسته ای ژنو در ماه نوامبر سال 2013 میلادی، صادرات نفت خام ایران در چهار ماه گذشته با افزایش رو به رو بوده است.

بر اساس توافقنامه موقت هسته ای میان تهران و کشورهای گروه 1+5، میانگین صادرات نفت خام ایران برای 6 ماه یعنی تا 20 ژوئیه امسال باید در سطح روزانه یک میلیون بشکه باقی بماند اما براساس داده های کشتیرانی و گمرکها از ماه نوامبر 2013 تاکنون صادرات نفت خام این کشور به آسیا با رشد رو به رو بوده است.

خرید نفت خام چین از ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی با 36.2 درصد رشد به میانگین روزانه 558 هزار و 877 بشکه رسیده است.

بر اساس پایه روزانه، واردات نفت خام چین در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه با 2.1 درصد افت نسبت به ماه ژانویه به روزانه 564 هزار و 536 بشکه در روز رسیده است.

محموله های نفت وارداتی چین در ماه فوریه بالاتر از سطح برنامه بارگیری چین در ماه ژانویه یعنی حدود روزانه 492 هزار و 677 بشکه نفت و میعانات گازی بوده است. 

عرضه میعانات گازی ایران به یک شرکت مستقل پتروشیمی چینی با عنوان دراگون آروماتیکز که از نیمه دوم سال 2013 خرید را از ایران آغاز کرده است از دلایل رشد فروش نفت تهران به پکن به شمار می آید.

کد خبر 214215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =