وزیر نفت از طرحهای توسعه پارس جنوبی بازدید کرد

شانا _ گروه نفت: بیژن زنگنه در نخستین روز کاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، از طرحهای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، وزیر نفت در نخستین روز کاری سال 93 به عسلویه سفر کرد تا نشان دهد توسعه فازهای باقیمانده میدان مشترک پارس جنوبی اولویت نخست کاری او در سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" است.

زنگنه، توسعه پارس جنوبی را برای کشور حیاتی می داند و از این رو برای دستیابی به اهداف آن مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی امیدوار است با وارد مدار شدن فازهای در حال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان سال جدید ظرفیت تولید گاز کشور 80 تا 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

به گزارش شانا، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و منصور معظمی، معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت را در این سفر همراهی می کنند.

وزیر نفت بلافاصله بعد از رسیدن به فرودگاه بین المللی خلیج فارس بوسیله بالگرد، بازدیدی هوایی از بخشهای خشکی و دریایی فازهای در حال توسعه پارس جنوبی داشت.

ایران هم اکنون روزانه حدود 300 میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی که در فاصله ١٢٠ کیلومتری ساحل عسلویه واقع شده برداشت می کند و وزارت نفت ایران قصد دارد تولید گاز طبیعی خود از این گنج ملی را نهایتا تا دو سال آینده به روزانه ٨٠٠ میلیون متر مکعب برساند.

طرح توسعه پارس جنوبی قرار است در ٢٤ فاز توسعه یابد و تاکنون تقریبا ١٠ فاز آن به بهره برداری رسیده و مابقی فازها به سرعت در حال توسعه است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور افزوده می شود.

مساحت میدان گازی پارس جنوبی ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد.

حجم گاز قابل برداشت‌ میدان به همراه میعانات گازی، معادل ۲۳۰ میلیارد بشکه نفت خام است. ذخیره بخش ایرانی میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۰ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی (۹ میلیارد بشکه قابل برداشت) است که ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران و ۸ درصد از ذخایر گازی جهان است.

ذخیره بخش قطری میدان ۳۷ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۲۶ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت و ۳۰ میلیارد بشکه میعانات گازی (۱۰ میلیارد بشکه قابل برداشت) است که معادل ۹۹٫۹ درصد ذخایر گازی قطر و ۲۱ درصد ذخایر گازی جهان است.

کد خبر 214244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =