ایران بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز در خاورمیانه می شود

شانا_ گروه گاز: دومین طرح ذخیره سازی گاز ایران (شوریجه) در سال 93 به بهره برداری می رسد و به این ترتیب ایران دومین کشور ذخیره کننده گاز در خاورمیانه می شود.

 مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با اشاره به طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه توسط این شرکت گفت: با راه اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز ایران (شوریجه) در سال 93، ایران به بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل می شود.

مسعود سامی وند افزود: شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با تکیه بر توان داخلی توانست مراحل طراحی تا بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه را با صرف حداقل زمان و هزینه به اتمام برساند.

وی با اشاره به اینکه در زمستان امسال روزانه 9 تا 10 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طرح ذخیره سازی سراجه قم برداشت و به شبکه سراسری تزریق شد، تصریح کرد: با توجه به سرمای شدید و زمستان طولانی امسال، این میزان که معادل 67 درصد مصرف گاز در استان گیلان است، کمک شایانی به شبکه توزیع گاز کشور کرد.

وی یادآور شد: با راه اندازی کامل این طرح، حجم برداشت گاز از مخازن زیر زمینی به حدود 30 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

سامی وند ادامه داد: با بهره برداری از تاسیسات پالایشگاهی و بخش بالادستی طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان حدود 20 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز ایران با اجرای طرح های ذخیره سازی تلاش می کند در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گام بردارد.
 

کد خبر 214282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =