قیمت حاملهای انرژی دچار شوک نخواهد شد

شانا ـ گروه دولت و مجلس:معاون اول رئیس جمهوری گفت: در چارچوب اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها شوک قیمت بر حاملهای انرژی وارد نخواهد شد.

ˈاسحاق جهانگیریˈ روز شنبه پس از بازدید از عملیات اجرای طرحهای تعریض محور هراز، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: اقتصاد کشور با 40 درصد تورم و رکود، تحمل شوک اقتصادی را در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها ندارد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم اجرای هدفمندسازی یارانه ها افزایش قیمت حاملهای انرژی به جز یکی دو مورد درحدود 25 درصد خواهد بود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: با وجود مشکلات اقتصادی مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها با همکاری مردم به خوبی اجرا خواهد شد.

وی افزود: از بیستم فروردین ماه جاری ثبت نام خوداظهاری دریافت یارانه نقدی در کشور آغاز می شود. لذا امیدواریم کسانی که دریافت ماهانه 45 هزار تومان در زندگی و معیشت آنان تاثیری ندارد در مرحله دوم از ثبت نام برای دریافت یارانه خودداری کنند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: خانواده های زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت یارانه نقدی قرار دارند.

وی ادامه داد: دولت تصمیم دارد مبلغ یارانه نقدی اقشار آسیب پذیر را در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

او تاکید کرد: قانونگذار به دولت اجازه داده است که یارانه نقدی را به افراد نیازمند جامعه پرداخت کند لذا امیدواریم کسانی ثبت نام کنند که به طور واقعی به این مبلغ نیاز دارند.

جهانگیری در ادامه همچنین به کمبود منابع مالی در پرداخت یارانه نقدی در مرحله نخست تا پایان سال 92 اشاره کرد و گفت: براساس قانون مقرر شده بود پرداخت یارانه نقدی از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی صورت گیرد و این در حالی است که از محل این افزایش تنها 900 هزار میلیارد ریال درآمد ایجاد شد.

وی گفت: این در حالی است که تا پایان سال 92،  هزار و 300 میلیارد ریال یارانه نقدی به مردم پرداخت شد و مابه التفاوت این میزان به مبلغ 400 هزار میلیارد ریال از محل بودجه دولت تامین شده است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه وضع بخش درمان را نیز چندان مناسب ندانست و افزود: هم اکنون دغدغه مردم در این بخش بسیار زیاد است لذا با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها منابع درآمدی حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی برای ساماندهی وضع درمان کشور اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین به گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف جهان و توافقات انجام شده در اجرای طرحهای مهم در کشور اشاره و بیان کرد: در شش ماه دوم سال 92، هشت میلیارد دلار برای اجرای طرحهای مهم کشور به صورت فاینانس قرارداد منعقد شده است.

جهانگیری به اهمیت تسریع در اجرای طرحهای عمرانی در حوزه های مختلف در استان مازندران نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به اهمیت ساخت سد هراز برای اجرای این طرح می توان از منابع فاینانس بهره گرفت.

کد خبر 214332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =