لزوم جلوگیری از قاچاق سوخت از مناطق ویژه  و آزاد کشور

شانا ـ گروه دولت و مجلس:دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری عصر دوشنبه (یازده فروردین) در نشستی با مدیران مناطق هفتگانه آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در جزیره هندورابی گفت: در برخی از مناطق آزاد کشور مثل قشم که قاچاق سوخت شایع است، باید مابه التفاوت نرخ واقعی حاملهای انرژی به ساکنان آن مناطق به صورت یارانه پرداخت شود.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری عصر دوشنبه (یازدهم فروردین ماه) در نشستی با مدیران مناطق هفتگانه آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در جزیره هندورابی گفت: در برخی مناطق آزاد کشور مثل قشم که قاچاق سوخت شایع است، باید نرخهای حاملهای انرژی واقعی و یارانه به ساکنان آن مناطق پرداخت شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهوری، دکتر حسن روحانی با اشاره به این که مناطق آزاد می‌توانند در اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی پیشگام و پایگاه مناسبی برای اجرای اولیه برخی برنامه‌ها باشند، گفت: برخی برنامه‌های اقتصادی مناسب است در این مناطق اجرا شود و در صورت موفقیت به مناطق دیگر تسری داده شود.
رئیس جمهوری در زمینه طرح مرحله جدید هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: درآمد دولت از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، عمدتاً به توسعه سلامت و امنیت غذایی افراد کم درآمد اختصاص خواهد یافت.
دکتر روحانی افزود: با اجرای این طرح، علاوه بر رشد تولید در کشور به ارتقای سلامت و حفاظت از محیط زیست نیز توجه خواهد شد.
وی به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد کشور می‌توانند در اجرای این برنامه پیشگام باشند.
اشتغال مهمترین دغدغه دولت برای رفاه مردم است
رئیس جمهوری با بیان این که پس از مهار تورم، اشتغال مهمترین دغدغه دولت برای رفاه مردم است گفت: خوشبختانه تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد در ۶ ماهه سال گذشته به ۱۹.۵درصد در اسفندماه سال ۱۳۹۲ رسید. همچنین تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه گذشته نیز به ۳۲ درصد کاهش یافت که این رقم تا پایان امسال به ۲۵ درصد کاهش خواهدیافت.
دکتر روحانی در خصوص سازمان منطقه آزاد کیش تأکید کرد: توسعه گردشگری داخلی وخارجی، زمینه‌سازی برای گردشگری سلامت و تولید کالای فرهنگی، مهمترین اهداف پیش روی منطقه آزاد کیش است.
وی ایجاد بازار برای صنایع دستی و هنر اصیل ایرانی به گردشگران خارجی را در مناطق آزاد یکی دیگر از برنامه‌های این مناطق برشمرد.
دکتر روحانی گفت: توسعه بندر جاسک در دریای عمان در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد و این بندر در آینده نزدیک به یکی از پایانه‌های صادراتی نفت بدل خواهد شد.
دکتر روحانی با تشریح نقش مهم دولت در سیاستهای داخلی و خارجی و راهبردهای اقتصادی و فرهنگی گفت: تأمین امنیت از مهمترین وظایف دولت است که معنای گسترده عالی دارد و دولت باید برای مردم احساس امنیت به ارمغان بیاورد.
حفظ امنیت اخلاقی، شغلی و اجتماعی پیش نیاز فضای پرنشاط در کشور است
رئیس جمهوری با بیان این که حفظ امنیت اخلاقی، شغلی و اجتماعی پیش نیاز فضای پر نشاط کشور است گفت: سرمایه‌گذاری به همراه خود فقط پول و ماشین آلات نمی‌آورد، بلکه انتقال مهارت و فناوری را هم در پی دارد و تحول زیرساختی ایجاد می‌کند.
دکتر روحانی با تأکید بر این که دولت در زمینه سیاست خارجی وظیفه دارد روابط سازنده میان ایران را با دیگر دولتها و ملتها دنبال کند، گفت: امروز باید همه ما بر منافع، امنیت و مصالح ملی پافشاری کنیم و هیچکس نباید گروه یا جناح خود را به نام منافع ملی به ملت تحمیل کند.
وی با تأکید بر این که امروز ما در صحنه رقابت با جهان هستیم، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز همه کشورها توسعه سریع را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند و ما نیز باید با فراهم کردن شرایط و برطرف کردن موانع با شتاب پیش برویم.
رییس جمهوری با اشاره به لزوم ایجاد نظام بانکی فعال گفت: مقررات نظام بانکی ویژه مناطق آزاد می‌تواند به منظور تحقق این مهم مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس جمهوری در عین حال به نقش مهم فرهنگ در توسعه اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگ از اقتصاد جدا نیست و توسعه متوازن و پایدار، نیازمند تعامل میان این دو حوزه است.
حقوق هسته‌ای ایران بیش از هر زمان دیگر تثبیت شده است
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: مبنای کاری این دولت تعامل سازنده با دنیاست و معتقدم تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.
وی با اشاره به تصویب پیشنهاد ایران در سازمان ملل متحد درباره مقابله با خشونت و افراطیگری درمدت چند ماه و با اتفاق آرا گفت: این موفقیت نشان‌دهنده جایگاه بلند ایران درجهان است و امروز ایران پرچمدار مقابله با خشونت و افراطیگری است.
رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات ژنو گفت: در نخستین گام ملت ایران به موفقیت دست یافت و امید است در مرحله بعد نیز به پیروزی برسد. ضمن آن که امروز حقوق هسته‌ای ایران بیش از هر زمان دیگر تثبیت شده است.
دکتر روحانی با تأکید بر این که امسال، سال اقتصاد و فرهنگ و مدیریت جهادی است تأکید کرد: امکان تبدیل مناطق آزاد به الگوی توسعه ایران 1404، توقع کشور را از این مناطق افزایش داده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزیها در راستای توسعه خرمشهر و آبادان، بر اجرای طرحهای توسعه‌ای درمنطقه اروند تأکید کرد.

کد خبر 214428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =