همکاری مشترک عمان و ابوظبی برای توسعه پالایشگاه نفت الدقم

شانا _ گروه بین الملل: شرکت نفت عمان با همکاری شرکت سرمایه گذاری نفتی بین المللی ابوظبی، توسعه پالایشگاه الدقم را به عهده گرفتند.

به گزارش روزنامه عمان تریبون، شرکت نفت عمان (OOC) و شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفت (آی پی آی سی) متعلق به دولت ابوظبی، قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای تصاحب امتیاز مدیریت توسعه پالایشگاه و مجموعه پتروشیمی الدقم را امضا کردند.

شرکت صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی الدقم حاصل مشارکت شرکت نفت عمان و آی پی آی سی است که هر یک سهم 50 درصدی دارند.

پالایشگاه الدقم با ظرفیت پالایش روزانه 230 هزار بشکه، به عنوان نخستین فاز این پروژه قرار است تا سال 2017 تکمیل شود و در فاز دوم بر روی توسعه مجموعه پتروشیمی تمرکز می شود.

ناصر بن خمیس الجشمی، معاون وزیر نفت و گاز عمان و رئیس هیئت مدیره شرکت نفت عمان گفت: توسعه پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی قرار است یکی از مهمترین پروژه های عمان باشد، زیرا با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه الدقم که در کلیدی ترین مسیر تجاری جهان قرار گرفته است، نقش حیاتی در تأمین صنایع پتروشیمی این کشور دارد.

وی افزود: حضور دو شرکت، نشان دهنده اهمیت این پروژه در تقویت درآمد سلطنت عمان و ایجاد فرصت های شغلی برای متخصصان عمانی در بخشهای مهم است.

خادم عبدالله القبیسی، مدیر اجرایی IPIC نیز به اهمیت پروژه برای دو کشور اشاره کرد و گفت: ما مصمم به بکارگیری تمام تلاش خود در این پروژه به منظور اجرای موفق آن تا سال 2017 هستیم و بدون تردید همکاری با شرکت نفت عمان برای دستیابی به هدف به ما قوت قلب می دهد.

شرکت نفت عمان یک شرکت تجاری است که به طور کامل در اختیار سلطان نشین عمان است و در سال 1996 میلادی برای سرمایه گذاری در بخش انرژی ملی و بین المللی ثبت شد و نقش مهمی در تنوع بخشی اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی این کشور به عهده دارد.

این شرکت در سال 2012 ، در 10 کشور 33 مورد سرمایه گذاری انجام داد و حوزه فعالیت آن شامل فعالیت های بخش انرژی همچون اکتشاف، تولید، پالایش، تجارت، پتروشیمی، زیرساخت های انرژی، نیرو، حمل و نقل و فلزات می شود.

آی پی آی سی نیز در بخش هیدروکربن خارج از امارت ابوظبی سرمایه گذاری می کند. این شرکت به تجاری سازی سرمایه گذاری و نیز سرمایه گذاران بلند مدت می اندیشد.

این شرکت پس از تأسیس در سال 1984، هم اکنون یکی از شرکت های مطرح در زمینه سرمایه گذاری های  نفت و انرژی شناخته می شود.

این شرکت نقش فعالی در توسعه بخش پتروشیمی ابوظبی از مسیر پروژه های سرمایه گذاری مشترک به عهده داشته و این نقش را به واسطه تکنولوژی و منابع عملیاتی و شرکت های قوی در این مجموعه و وجود مواد اولیه غنی در ابوظبی به دست آورده است.

کد خبر 214494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =