طراحی و ساخت سامانه انتقال دیتا از طریق خطوط لوله فلزی و پلی‌اتیلن

اهواز _ شانا _ گروه نفت: با حمایت مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت پروژه پژوهشی طراحی و ساخت سامانه انتقال دیتا از طریق خطوط لوله فلزی و پلی‌اتیلن اجرایی و در مرحله تجاری سازی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب این پروژه در راستای حمایت مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت و پارک علم و فناوری خوزستان از شرکتهای دانش‌ بنیان از سوی شرکت دز الکترونیک جنوب از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد، ارائه و طی حدود دو سال محقق شد.  

این پروژه پژوهشی هم اکنون در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب رو به پایان است و  فرآیند بازاریابی و تجاری‌سازی آن نیز در حال پیگیری است.

بنا به اعلام مرکز رشد واحدهای فناور نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت، در صنعت نفت، گاز و آب و در دیگر صنایع گسترده، به‌ سبب گستردگی صنعت، سیستم‌های مخابراتی برای انتقال اطلاعات و ایجاد شبکه ‌های مانیتورینگ و کنترل، جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند، اما از طرفی به‌ دلیل گسترده بودن شبکه، نقاطی نظیر چاههای نفت و گاز و خطوط لوله وجود دارد که استفاده از سیستمهای رادیویی و ماهواره‌ای در آنجا ممکن نبوده و یا مقرون به صرفه نیست.

از طرف دیگر نیاز به این‌گونه سیستمهای تله ‌متری و مخابراتی روزافزون، بیشتر احساس می‌شود، لذا به‌ منظور حل این مشکلات، شرکت دز الکترونیک، راه حل استفاده از بستر لوله را به ‌عنوان خط انتقال مخابراتی در پیش گرفت و در تحقیقات گسترده‌ای به حل این مشکل پرداخت و توانست سیستمی را ارائه کند تا با استفاده از بستر لوله‌های فلزی و پلی‌اتیلن موجود به انتقال دیتاهای موردنظر بپردازد. 

از ویژگی‌ های فنی این سیستم می توان به دارا بودن ورودی آنالوگ و دیجیتال، باتری داخلی با طول عمر پنج سال، قابل استفاده در زیر زمین، مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت و ایجاد تله‌متری در طول خطوط لوله گسترده در مناطق شهری و برون شهری اشاره کرد. 

کد خبر 214504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =