افزایش وقوع زلزله در آمریکا در نتیجه روشهای برداشت نفت از ذخایر نامتعارف

شانا _ گروه بین‌الملل: دانشمندان آمریکایی معتقدند روشهای استخراج ذخایر نامتعارف نفت و گاز سبب افزایش وقوع زلزله در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که آمریکا برای رسیدن به خودکفایی در حوزه انرژی، بهره‌برداری از منابع غیرمتعارف نفت و گاز را افزایش داده‌، دانشمندان معتقدند روشهای استخراج نفت و گاز نامتعارف موجب افزایش زلزله شده است.

آستین اولاند، زلزله شناس مرکز مطالعات زمین‌شناسی ایالت اوکلاهاما با بیان این مطلب که وقوع زلزله در این ایالت در سالهای اخیر به شدت افزایش داشته است گفت: سال گذشته شاهد رقم بی سابقه 222 زلزله با شدت بیش از 3 ریشتر بودیم. این در حالی است که تنها با گذشت کمتر از چهار ماه از سال 2014، 253 مورد زلزله با قدرت مشابه در اوکلاهاما ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، دانشمندان می‌گویند فعالیت‌های زیرزمینی برای استخراج نفت و گاز از ذخایر نامتعارف موجب تغییر نقطه فشار و رانش زمین می‌شود که این امر دلیل اصلی بسیاری از زلزله‌های کوچک رخ داده در آمریکاست.

آمریکا در سال‌های اخیر با هدف خودکفایی در حوزه انرژی اکتشاف و استخراج نفت و گاز را افزایش داده، اما استفاده از روش‌هایی همچون شکست هیدرولیک انتقادهای زیادی را در پی داشته است.

دانشمندان همچنین دفع فاضلاب ناشی از شکست هیدرولیک را نیز از جمله دلایل اصلی افزایش وقایع زلزله می‌دانند.

در روش شکست هیدرولیک برای استخراج گاز، آب زیادی مصرف می‌شود و میلیون‌ها گالن پساب ناشی از این روش از طریق چاههای مخصوصی به اعماق چند هزار متری زمین تزریق می‌شود.

شماری از مطالعات علمی نشان می‌دهد که بروز کوچکترین اشتباه در روند تزریق آب به زمین می‌تواند زلزله‌های بسیار قوی‌تری ایجاد کند.

نوامبر سال 2011 میلادی، بروز یک زلزله 5.6 ریشتری در اوکلاهاما خسارات زیادی در این ایالت به جای گذاشت.

این ایالت همچنین در فاصله سال‌های 2008 تا 2013 شاهد 278 زلزله بزرگتر از سه ریشتر بود. این در حالی است که تا پیش از سال 2008، به طور میانگین سالانه کمتر از 6 زلزله در اوکلاهاما ثبت شده است.
کد خبر 214566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =