حفاری چاه دوم اکتشافی خزر به عمق 2664 متر رسید

شانا_ گروه نفت: مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر با اشاره به پیشروی حفاری در چاه دوم اکتشافی خزر تا عمق 2664 متر گفت: احتمال دستیابی به ذخایر هیدروکربوری جدید در لایه های زیرین وجود دارد.

یوسف اعتمادی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: پیش بینی می شود چاه دوم طبق برنامه، تا عمق 4022 متری حفاری شود.

وی با اشاره به پیچیدگی های کار در دریا و بخصوص آبهای عمیق گفت: استحصال نفت از آبهای عمیق، به مراتب سخت تر و پیچیده تر از تولید از چاههای خشکی و آبهای کم عمق است و با توجه به نبود تکنولوژی های مربوطه در ایران، این اقدام به مطالعات فراوان و برنامه ریزیهای گسترده نیاز دارد.

به گفته اعتمادی، هم اکنون تکنولوژی استحصال نفت از آبهای عمیق در ایران وجود ندارد؛ اما با تکیه بر دانش و توان فنی متخصصان داخلی، هیچ چیز غیرممکن نیست.

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر ادامه داد: متخصصان شرکت نفت خزر برآنند که به منظور فراهم شدن امکان تولید زودهنگام نفت از میدان سردارجنگل، برای دستیابی به تکنولوژی استحصال نفت از آبهای عمیق در داخل کشور برنامه ریزی کنند.

وی گفت: شرکت نفت خزر همه تلاش خود را برای انجام برنامه ریزی مدون به منظور فراهم شدن امکان تولید زودهنگام نفت از این میدان به کار می بندد و در صورت فراهم شدن شرایط، امکان تولید زودهنگام حدود 15 تا 20 هزار بشکه از این میدان طی پنج سال آینده وجود دارد.

به گزارش شانا، چندی پیش بود که با راندن لوله آستری 16 اینچ در چاه دوم  میدان سردار جنگل در دریای خزر، امکان حفاری در اعماق بیشتر و احتمال دسترسی به مخازن هیدروکربوری جدید قوت یافت.

این عملیات با گشاد کردن حفره چاه از ١٧,٥ اینچ به ٢١ اینچ از عمق ١١٩١ متری تا ١٦٦٠ متری انجام شد و با توجه به ناسازگاری طبقات زمین و هرز روی شدید سیال، حفاری و جریان شدید آب و ماسه در بستر دریا، این اقدام در نوع خود منحصر بفرد بود.

شانا پیش از این در اسفندماه سال گذشته، از پیشروی حفاری چاه دوم اکتشافی خزر تا عمق 2440 متری خبر داده و اعلام کرده بود که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، در صورتی که مانع خاصی در مسیر حفاری نباشد، حفاری چاه دوم تا عمق 4022 متری تا خرداد ماه سال 93 پایان می یابد. 

گفتنی است: اردیبهشت ماه سال 91 حفاری چاه یکم اکتشافی ساختار سردار جنگل پایان یافت و ذخایر نفت درجای این میدان، 2 میلیارد بشکه برآورد شد که با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد، 500 میلیون بشکه آن قابل استحصال است؛  API نفت کشف شده 38 درجه است.

 

 

کد خبر 214608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =