ظرفیت نیروگاهی ایران از 70 هزار مگاوات فراتر رفت

شانا_ گروه نیرو: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از افزایش ظرفیت نیروگاهی ایران به بیش از 70 هزار مگاوات خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس هوشنگ فلاحتیان امروز (دوشنبه 18 فروردین ماه) در نشست معاونان و مدیران ارشد وزارت نیرو با رییس جمهوری که در محل ساختمان ستادی این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این که ظرفیت نیروگاهی ایران هم اکنون به بیش از 70 هزار و 300 مگاوات رسیده است، گفت: هم اکنون 110 نیروگاه ازجمله 26 نیروگاه مربوط به بخش خصوصی در کشور فعال است و بیش از 45 درصد برق کشور توسط نیروگاههای متعلق به بخش خصوصی تولید می‌شود.

وی با بیان آن که تولید ناویژه برق در کشور از حدود 178 میلیارد کیلووات ساعت در سال 84 به 265 میلیارد کیلووات ساعت در پایان سال گذشته رسیده است، افزود: شمار مشترکان برق ایران نیز در این دوره از 19.6 میلیون مشترک به 30.3 میلیون مشترک رسیده است و هرساله شمار مشترکان برق کشور 1.5 میلیون فقره افزایش می‌یابد.

به گفته وی، نیاز مصرف برق کشور نیز در این دوره از 32 هزار مگاوات به 46 هزار و 344 مگاوات رسیده و مصرف برق کشور در سال گذشته 6.6 درصد درمقایسه با سال پیش از آن رشد داشته است.

فلاحتیان همچنین از رشد حجم صادرات برق ایران از 2.76 میلیارد کیلووات ساعت در سال 84 به 11.77 میلیارد کیلووات ساعت در پایان سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در این مدت، میزان واردات برق نیز از دو میلیارد کیلووات ساعت به 3.7 میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که هم اکنون 17 هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور وجود دارد، گفت: در این زمینه، پارسال قراردادهایی به روش BOT با بخش خصوصی منعقد شده است که در صورت اجرا، بازده این نیروگاهها از 31 به 49 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه، ظرفیت کنونی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کشور را 200 مگاوات اعلام کرد و گفت: براساس برنامه ریزی پنج ساله، ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات و در افق 1399 به هفت هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

فلاحتیان افزود: تاکنون ظرفیتهای کشور برای ایجاد نیروگاههای بادی تعیین و 100 هزار میلیارد ریال قرارداد به روش BOT با بخش خصوصی منعقد شده است، ضمن آن که نصب پانلهای خورشیدی بر بام مساجد، مدارس، جاهای عمومی و خانه ها در دستورکار است و 50 درصد از هزینه موردنیاز برای ایجاد واحدهای خورشیدی در بخش خانگی به صورت کمک بلاعوض توسط دولت تامین می‌شود.

وی توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر را از برنامه‌های اولویت دار صنعت برق عنوان کرد و گفت: در مجموع در پنج سال آینده باید 32 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین پیک مصرف برق را برای تابستان امسال نزدیک به 50 هزار مگاوات پیش‌بینی و ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم و صنایع، تابستان امسال بدون مشکل در تامین برق سپری شود.

وی گفت: وزارت نیرو بنا دارد بار صنعت برق را از دوش دولت بردارد و این کار به راحتی امکانپذیر است.

کد خبر 214627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =