همه پول‌ بلوکه شده نفت ایران بزودی آزاد می‌شود

شانا_ گروه دولت و مجلس: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: براساس توافقنامه ژنو، تمامی پول‌های بلوکه شده نفت ایران بزودی آزاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه افخم صبح امروز (سه‌شنبه، 19 فروردین) در نخستین نشست خبری خود در سال 93 با اصحاب رسانه، در مورد آخرین پیگری‌های وزارت امورخارجه در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده صادرات نفت ایران در برخی کشورها، گفت: به دنبال توافقنامه ژنو دبیرخانه‌ای برای پیگیری توافقات انجام شده تشکیل شد، که این دبیرخانه موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در برخی کشورهای اروپایی را بر عهده دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان افزود: آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران تاکنون در سه مرحله انجام شده است و پیگیری‌ها برای رفع موانع با حوزه‌های مربوطه به ویژه بانک مرکزی، با مشورت‌های حقوقی انجام شده و کار تا توافق نهایی دنبال می‌شود.

افخم در باره آزادسازی پول‌های بلوکه شده نفت ایران تصریح کرد: گرچه برخی موانع و چالش‌ها در روند کار پیش آمده، اما در مجموع این کار در مسیر اجرا است، هرچند توقع داشتیم با شتاب بیشتری انجام شود.

وی گفت: امیدواریم که در طول دوره 6 ماهه طرف‌های مذاکره کننده به تعهدهای خود عمل کنند و بتوانیم نتایج را در پایان دوره به طور روشن و آشکار اعلام کنیم و همچنین تمامی پول‌های بلوکه شده نفت ایران بزودی آزاد شود.

حضور وزیر امورخارجه ایران در اجلاس کشورهای حوزه دریای خزر

افخم در ادامه به سفر آتی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان به روسیه اشاره کرد و افزود: وزیر امورخارجه کشورمان قرار است برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر هفته اول اردیبهشت ماه امسال به روسیه سفر کند که البته محور اصلی این اجلاس تنظیم اسناد و کنوانسیون‌های حقوقی دریای خزر خواهد بود.

رییس جمهور آذربایجان فردا عازم تهران می‌ شود

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برای دیدار با دکتر روحانی، رییس جمهوری کشورمان فردا وارد تهران خواهد شد، تصریح کرد: روابط ایران و آذربایجان در حال گسترش بوده و دو کشور در زمینه‌های فراوان با یکدیگر همکاری و اشتراک نظر دارند، لذا سفر رییس جمهور آذربایجان به تهران بر مبنای گسترش تعاملات و همکاری‌های دو جانبه انجام می‌شود.

افخم گفت: امیدواریم سال ۹۳ شاهد شکل گیری روابط هر چه بیشتر با دیگر کشورهای جهان باشیم، چراکه حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و باید به آن‌ها توجه شود. 

لزوم حضور مشاوران حقوقی در روند مذاکرات هسته‌ای

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم همراهی تیم مشورتی با هیئت مذاکره کننده‌ای ایرانی گفت: ترکیب تیم مذاکره کننده مشخص است، اما با روند و پیشرفت مذاکرات مراحل کار پیچیده‌تر می‌شود، لذا در این مورد ما نیازمند مشورت‌های حقوقی و لازم از سوی کارشناسان ارشد و متخصصین هستیم.

افخم عنوان کرد: استفاده از ظرفیت افراد که در حوزه‌های مختلف حقوقی تخصص‌های بالایی دارند برای انجام چنین کاری در این سطوح بسیار حساس یک امر معقول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر گروه مشورتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان را همراهی می‌کنند.


 

کد خبر 214666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =