چاه های اکتشافی برای پیدا کردن ذخایر هیدروکربوری در استان گلستان حفر می شوند

شانا_ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به پایان لرزه نگاری دوبعدی در نواحی مشترک استان گلستان با کشور ترکمنستان، گفت: امیدواریم با پردازش داده های لرزه نگاری و فراهم شدن مقدمات، عملیات حفاری در این نواحی از پایان امسال کلید بخورد.

علی اصولی در گفت و گو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه هم اکنون در مرحله تفسیر داده ها هستیم و تا پایان نیافتن مطالعات، نمی توان در خصوص ذخایر هیدروکربوری موجود در این نواحی اعلام نظر کرد، افزود: اطلاعات کنونی نشان دهنده احتمال وجود ذخایر گازی در این ناحیه است.

وی گفت: شرکت نفت خزر، پروژه های جدیدی در حوزه زمین شناسی و لرزه نگاری برای سه استان مازندران، گیلان و گلستان ارائه داده است و برآنیم در صورت تصویب هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و تامین اعتبار، مطالعات گسترده ای را در این سه استان ساحلی انجام دهیم.

اصولی با اشاره به اینکه مطالعات گذشته، نیاز به بازنگری دارد تصریح کرد: همانطور که مطالعات سال های قبل، وجود ذخایر هیدروکربوری را در دریای خزر رد می کرد و مطالعات جدید، به کشف میدان سردارجنگ انجامید، استان های ساحلی خزر نیز به مطالعات جدید نیاز دارند.

پیش از این نیز، یوسف اعتمادی؛ مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در گفتگو با خبرنگار شانا از پایان عملیات لرزه نگاری دوبعدی در نواحی مشترک استان گلستان با کشور ترکمنستان خبر داده و اعلام کرده بود: این عملیات با برداشت 24 هزار و 103 نقطه روی 48 خط لرزه نگاری به طول هزار و 205 کیلومتر پایان یافت که از این نقاط، عملیات در 11 هزار و 947 نقطه به صورت لرزه ای و در 12 هزار و 156 نقطه به صورت انفجاری انجام شد. 

بر اساس این گزارش، طراحی خطوط دوبعدی لرزه نگاری به طول هزار و 250 کیلومتر و تعداد تقریبی 25 هزار شوت در سال 90 به گونه ای انجام شد که نوار مرزی ایران و ترکمنستان را جهت بررسی ساختارهای مرزی پوشش داد.

قرارداد لرزه نگاری دوبعدی استان گلستان در آبان ماه 91 با شرکت ژئوفیزیک دانا به عنوان برنده مناقصه، منعقد و پس از تجهیز کارگاه و انجام فیلدتست از سوی پیمانکار، عملیات برداشت از فروردین ماه سال جاری آغاز شد و این عملیات در 11 دی ماه امسال پایان پذیرفت.

گفتنی است سیاست های کلان شرکت ملی نفت ایران، نگاه ویژه ای به فعالیت های اکتشافی و توسعه ای در نوارهای مرزی و مشترک کشور دارد و شرکت نفت خزر نیز این اولویت را مدنظر قرار می دهد.

کد خبر 214722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =