تدوین استانداردهای بومی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت

شانا_ گروه دولت و مجلس: عضو کارگروه استاندارسازی تجهیزات صنعت نفت از طراحی ایران پترولیوم استاندارد در وزارت نفت خبر داد و گفت: ضروری است شرکت ملی نفت ایران صنایع خود را به سمت دریافت استانداردهای بومی سوق دهد.

نظام‌الدین برزگری در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: ایران به عنوان کشوری نفت خیز باید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را در داخل تولید کند و هرچه بیشتر خود را به سمت بومی سازی در این نوع تجهیزات سوق دهد.

مشاور معاون اجرایی رییس جمهوری افزود: متاسفانه در دروان ستم شاهی و به دلیل اجرای سیاست درهای باز در کشور، شاهد ورود انواع تجهیزات نفتی به کشور بودیم که این موضوع زیان‌های فراوانی را به صنعت نفت ایران در آن زمان وارد کرد. ایران هم اکنون با وجود نیروهای جوان و نخبه به راحتی می‌تواند تمام تجهیزات صنعت نفت را در داخل تولید کند و نیازی به صنایع خارجی ندارد.

وی ادامه داد: در سال گذشته توربین‌های مورد نیاز صنعت نفت رونمایی، دستگاه‌های حفاری، ماشین‌های دوار و شیرهای قطع و وصل ساخته شدند که این موارد نشان دهنده عزم جدی وزارت نفت و شخص وزیر بر تمرکز و حمایت از تولیدات داخلی است.

برزگری افزود: در شرایط کنونی سعی بر آن است که شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه وزارت نفت که صنایع آنها از استانداردهای api آمریکا برخوردارند صنایع خود را به سمت دریافت aps بومی یا همان ایران پترولیوم استاندارد سوق دهند.

وی به فعالیت کارگروه ایران پترولیوم استاندارد اشاره و تصریح کرد: نوع فعالیت‌ ایران پترولیوم استاندارد، در وزارت نفت طراحی شده و من نیز به عنوان یک کارشناس در این کارگروه فعالیت دارم.

عضو کارگروه استاندارسازی تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: در مرحله نخست ابتدا انواع پمپ‌های استخراج نفت و در مرحله دوم شیرهای قطع و وصل به استانداردهای بومی نزدیک خواهند شد و نهایتا با حمایت و راهنمایی بخش خصوصی، در یک برنامه 5 ساله کل تجهیزات صنعت نفت با گواهی استاندارد بومی تبادل خواهند شد و شرکت‌های تابعه وزارت نفت به راحتی می‌توانند با وجود این گواهینامه به کیفیت محصولات تولید داخل اعتماد کنند.

رییس سابق سازمان ملی استاندارد افزود: در شرایطی که وزیر نفت تاکید بر ارتقای کیفیت کالاهای مرتبط با صنعت نفت دارد بدون شک استانداردهای مورد نیاز این صنعت به راحتی می‌تواند به مرحله اجرا درآید.

برزگری به بند24 مربوط به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی است که وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و رسانه‌های گروهی باید در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بحث پوشش استانداردها با یکدیگر همکاری و همفکری داشته باشند.

کد خبر 214754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =