نرخ خوراک 13 سنت پتروشیمی ها عطف به ماسبق نمی شود

شانا_گروه پتروشیمی:مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: نرخ جدید خوراک از ابتدای سال 93 اعمال شده و عطف به ماسبق نمی شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: بخشنامه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی در مورد  این که از اول مهر 1391 باید مبنای محاسبه قیمت خوراک 13 سنت باشد با تلاشها و رایزنیهای وزارت نفت لغو شد.

عباس شعری مقدم افزود: در تیر ماه سال 92 بخشنامه ای از طرف ستاد تدابیر ویژه اقتصادی ابلاغ شده بود که قیمت گاز 13 سنت از 91.07.01 باید اعمال شود که این مصوبه با پیگیریهای وزارت نفت  به این دلیل که شرکتهای پتروشیمی سود سهام را پرداخته و دفترهای خود را بسته بودند و امکان رجوع به قبل وجود نداشت، از سوی ستاد لغو شد.

به گزارش شانا  پیش از این وزیر نفت گفته بود: قیمت خوارک گاز پتروشیمی‌ها در قانون بودجه سال ۹۳ معادل ۱۳ سنت و قیمت گاز مصرفی آنها ١٠ سنت تعیین شده است.

وزیر نفت (سه شنبه، ١٩ فروردین ماه) در حاشیه جلسه کمیسیون انرژی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر نظرکار‌شناسان درباره مغایر بودن تعیین قیمت معادل ۱۰ سنت برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها با قانون برنامه بودجه از سوی دولت، تصریح کرد: این موضوع خلاف قانون نیست، زیرا کار‌شناسان دقت حقوقی ندارند، از این‌رو قانون بودجه سال ۹۳ در این زمینه قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها را معادل ۱۳ سنت تعیین کرده است، اما دولت تنها قیمت گاز مصرفی پتروشیمی‌ها را معادل ۱۰ سنت تعیین کرده، بنابراین این دو موضوع با هم متفاوت هستند.

بیژن زنگنه ادامه داد: وقتی قیمت خوراک و سوخت را برای انجام امور محاسباتی و عملیاتی تلفیق کنیم، قیمت‌‌ همان ۲۶۵ تومان یا ۱۰ سنت می‌شود.

بر پایه این گزارش، نمایندگان مجلس، پارسال در جریان تامین نظر شورای نگهبان، کف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها را برای امسال١٣ سنت تعیین کردند.

هیئت دولت در جلسه روز یکشنبه (۱۷ فروردین ماه) آیین نامه تخفیف پلکانی قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را به منظور تحرک و تشویق این واحد‌ها به توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و پایین دست و اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته تصویب کرد.

این گزارش می افزاید: بهمن ماه سال٩٢  با موافقت نمایندگان مجلس و برای تامین نظر شورای نگهبان، بند «ج» تبصره الحاقی ٢١ به ماده واحده لایحه بودجه سال ٩٣ کل کشور به این شرح اصلاح شد: قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که از ١٣ سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.

همچنین مقرر شد برای تحرک و تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی برای توسعه سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی، پایین دست و واحدهای پتروشیمی، اشتغالزایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و رعایت مکان یابی وزارت نفت، قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را به صورت پلکانی به گونه‌ای تخفیف دهد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه گذار تا ٣٠ درصد باشد.


کد خبر 214765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =