۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
  • کد خبر: 214897

بنا به گفتۀ مدیر اجرایی شرکت «توتال»، انقلاب های نامتعارف در عرصۀ انرژی که با شیل- گاز آغاز شد، اینک از آن فراتر رفته و منجر به شناسایی ترکیبات هیدروکربنی جدیدی در تمام نقاط دنیا شده که نقش مهمی در این عرصه ایفا می کنند.

به گزارش «نفتنا» به نقل از خبرگزاری «نفت و گاز عربی»، کریستف دومارژری گفت «اگر ما فرصت هایی را که به واسطۀ دسترسی به منابع نامتعارف به دست آمده در نظر بگیریم و آن را در کنار اکتشاف در حوزۀ های جدید قرار دهیم درخواهیم یافت که با محیط یکسره متفاوتی در حوزۀ نفت روبرو هستیم. ما در گذشته برای رسیدن به منابع، در حال رقابت با یکدیگر بودیم اما امروزه منابع به طرز قابل توجهی رشد کرده اند. ما پیش از این تنها می توانستیم 30 تا 40 سال آیندۀ خود را ببینیم اما امروز قادر هستیم که 100 سالِ آیندۀ نفت و بیش از 140 سال از آیندۀ گاز را دیده و برای آن برنامه ریزی کنیم».

این افزایش منابع اتفاق خوبی است اما باید توجه کنیم که چالش هایی در زمینه تأمین تکنولوژی و هزینۀ موردنیاز، پیش روی ماست. بنا به اظهارات مقام شرکت توتال، این فرصت ها و منابع جدید، در مقایسه با نفت و گاز متعارف بسیار گران هستند و در خطۀ خاورمیانه که هنوز سرشار از منابع عظیم نفت و گاز است مسئلۀ قابل اهمیتی است.

دومارژی چنین عنوان کرد که «اکتشاف در خاورمیانه برای امریکا موضوع جدیدی است. پنج سال پیش ما فرصت های اکتشاف زیادی نداشتیم اما امروز وقتی به آنچه که در عراق، قطر، یمن، عمان و روزی در لبنان انجام می دهیم نگاه می کنیم، شاهد تغییرات بسیار عمده ای در این خصوص هستیم».

توتال خبر داد که خاورمیانه بعد از افریقا، به لحاظ وسعت منابع هیدروکربنی مقام دوم اهمیت را برای این شرکت دارد و در سال های آینده سرمایه گذاری به سمت این منطقه سرازیر خواهد شد.

کد خبر 214897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =