اختصاص بیش از 77 درصد از اعتبارات سرمایه ای شرکت نفت به میادین مشترک

شانا_ گروه نفت: اعتبارات طرح های سرمایه ای سال 93 شرکت ملی نفت ایران تصویب شد که بر مبنای آن، سهم میادین مشترک نفت و گاز از این اعتبارات 77.7 درصد درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حدود 14 میلیارد دلار؛ معادل 77.7 درصد از اعتبارات طرح های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران به عنوان سهم میادین مشترک نفت و گاز به بخش های نگهداشت توان تولید، پشتیبانی تولید، توسعه مخازن نفتی و گازی و طرح های اکتشاف ذخایر هیدروکربوری در این میدان ها اختصاص می یابد.

بر اساس این گزارش، اعتبارات طرح های سرمایه ای سال 93 شرکت ملی نفت ایران که بالغ بر 18 میلیارد دلار برآورد شده است، در آخرین جلسه هیئت مدیره این شرکت در سال گذشته بررسی و تصویب شد.

معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این زمینه گفت: مقرر شده است ۲۱ درصد این اعتبارات از محل منابع داخلی این شرکت و ٧۹ درصد از محل سایر منابع اعتباری، تسهیلات، اعتبارات و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تأمین ‌شود.

مشتاقعلی گوهری با بیان این مطلب افزود: 99.4 درصد اعتبارات سرمایه ای به طرح ها و پروژه های تولیدی (نگهداشت و پشتیبانی از تولید نفت و گاز)، توسعه ای و اکتشافی اختصاص یافته است.

وی گفت: سهم شرکت های تولیدی ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت فلات قاره ایران، نفت مناطق مرکزی ایران و نفت و گاز اروندان از این اعتبارات حدود 3.75 میلیارد دلار و سهم شرکت های نفت و گاز پارس و مهندسی و توسعه نفت نیز 13.9 میلیارد دلار از مجموع کل سرمایه گذاری هاست.

بر اساس این گزارش، اولویت ویژه وزارت نفت در سرمایه گذاری و تأمین مالی طرح های توسعه ای، میدان گازی پارس جنوبی و توسعه میادین نفتی مشترک حوزه غرب کارون است؛ همچنین مطابق جزء (د) ماده (۱۲۹) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، معادل یک درصد اعتبارات سرمایه ای می تواند در حوزه های پژوهش و فن آوری هزینه شود.

گفتنی است سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران بر پایه تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۳، احکام و مواد قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در حوزه نفت و گاز و در راستای سند چشم انداز توسعه بیست ساله صنعت نفت و سایر اسناد بالادستی صورت می‌ گیرد.  

کد خبر 214919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =