شل یک پروژه بزرگ گازی خود را در نروژ تعطیل کرد

شانا _ گروه بین‌الملل: شرکت شل یکی از بزرگترین پروژههای گازی خود را در نروژ به دلیل افزایش هزینه‌ها و پیچیدگی پروژه، تعطیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شل جمعه (22 فرورودین ماه 93) اعلام کرد: با وجود مخالفت یکی از شریکان اصلی خود، ادامه کار روی پروژه‌ فناوری فشرده‌سازی گاز در زیر دریا در میدان گازی اورمن لنگ را به تعویق می‌اندازد.

هزینه‌ فعالیتها در حوزه گسترده نفتی نروژ در دهه گذشته به شدت افزایش داشته است و شرکت‌های نفتی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود سهامداران در حال لغو یا به تعویق انداختن برنامه‌های توسعه‌ای خود هستند.

بر اساس این گزارش، اگرچه شل هیچ ارزیابی از پروژه اجرای فشرده‌سازی گاز در زیر دریا ارائه نکرده اما شرکت استات اویل برای اجرای پروژه‌ای مشابه در میدان اساگارد، 2.5 میلیارد دلار تخمین هزینه کرده است.

اجرای پروژه یاد شده در میدان گازی اورمن لانگ که دومین میدان بزرگ گازی نروژ است، به دلیل عمق بیشتر آب و عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای تامین برق و تجهیزات مورد نیاز در نزدیکی آن، بسیار پیچیده‌تر از میدان اساگارد است.

میدان اورمن لانگ معادل یک پنجم از نیاز انگلیس به گاز را تولید می‌کند و در نهایت فشار طبیعی خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل کارشناسان استفاده از فناوری فشرده‌سازی گاز در زیر دریا را به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای ساخت یک سکوی گازی پیشنهاد کردند.

اگرچه شل در بیانیه خود اعلام کرده است که مطالعات جدید نشان می‌دهند که اجرای فناوری فشرده‌سازی در زیر‌آب، برای استخراج کامل منابع میدان اورمن لانگ فوریت ندارد اما شرکت دولتی پتورو که بزرگترین سهامدار این پروژه به شمار می رود با اشاره به هزینه‌های زیاد صرف شده، با به تعویق انداختن اجرای آن مخالفت کرده است.

سخنگوی شل نیز گفت: این شرکت از اجرای پروژه فشرده‌سازی منصرف نشده است اما آن را به تعویق انداخته و قادر به ارائه تاریخی برای از سرگیری پروژه نیست.

شرکت شل به عنوان اپراتور میدان گازی اورمن لانگ، 17.8 درصد از سهام آن را در اختیار دارد. شرکت دولتی پتورو نروژ با 36.5 درصد، استات‌اویل با 25.4 درصد، دانگ انرژی با 14 درصد و اکسون‌موبیل با 6.3 درصد سایر سهامداران این میدان گازی هستند.

در فرآیند فشرده سازی گاز در زیر دریا، یک سازه با چند کمپرسور، پمپ، اسکرابر و کولر در کف دریا نصب می شود.

با استفاده از این فناوری علاوه بر استخراج بیشتر گاز از میدان، نیاز به استفاده از کارگران و ساخت سکوی گازی نیز برطرف می‌شود.

ادین استنسن، رئیس کمیته مدیریت میدان نفتی اورمن لانگ نیز با بیان این مطلب که صنعت نفت و گاز نروژ با چالشی در حوزه هزینه‌ها روبروست، گفت: پیچیدگی پروژه‌ها و عدم اطمینان از حجم تولید ناشی از آنها سبب شده است بسیاری از پروژههای دیگر از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشند.

کد خبر 214920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =