ظرفیت تولید گاز کشور به یک میلیارد متر مکعب می رسد

شانا_گروه گاز: وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه یک میلیارد متر مکعب تا 3 سال آینده خبر داد و بر توسعه خطوط انتقال گاز و ایستگاه های تقویت فشار برای انتقال این حجم گاز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شانا بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه 25 فروردین ماه ) در مراسم تقدیر از کارکنان صنعت گاز گفت: بر اساس شروع طرح مطالعاتی از سوی شرکت ملی گاز، شبکه انتقال گاز تقویت خواهد شد تا در صورت قطعی یک خط، مشکلی در گازرسانی ایجاد نشود.

توجه جدی به ذخیره سازی گاز

وزیر نفت یکی از اولویت های شرکت گاز را اجرای طرح های ذخیره سازی (رو زمینی و زیر زمینی) اعلام و تصریح کرد: مدیریت شبکه گاز با این عظمت به طور حتم به اجرای طرح های ذخیره سازی نیاز دارد.

زنگنه  با اشاره به مصرف بالای گاز در بخش خانگی، افزود: هنوز مصارف گاز در بخش خانگی تعیین کننده است، بر این اساس باید بخشی از مصرف گاز خانگی با بهره گیری از گاز ذخیره شده مدیریت شود، نه تولید.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی گاز با هدف پایداری شبکه در سال جاری به طور جدی دنبال می شود، گفت: در این خصوص باید به طرح های روزمینی ذخیره سازی و تبدیل گاز مایع به ال پی جی (LPG) برای ذخیره سازی در فصول سرد سال نیز توجه کنیم.

زنگنه با تاکید بر بهینه سازی مصرف سوخت گفت: شرکت های گاز استانی به طور مستقیم با بهینه سازی مصرف سوخت در ارتباط هستند، بر این اساس 2 میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که با انجام کارهای ساده، می توان مصرف گاز را 30 درصد کاهش داد.

وی ادامه داد: همچنین 20 میلیون بخاری گازی در سطح کشور وجود دارد که با اصلاح مصرف می توان از هدر روی انرژی جلوگیری کرد.

صرفه جویی در مصرف گاز ضروری است

وی با اشاره به مصرف بی رویه گاز در کشور افزود: با روند کنونی مصرف گاز در کشور، در صورتی که تمام فازهای پارس جنوبی نیز به بهره برداری برسد، در بخش خانگی مصرف شده و در سال های آتی به وارد کننده گاز تبدیل خواهیم شد، بر این اساس برای برون رفت از این مشکل باید مصرف انرژی مدیریت شود و به راحتی می توان با تحقق این مهم معادل یک فاز پارس جنوبی (روزانه 25 میلیون متر مکعب) در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه سال 93 نیز سالی پرکار برای صنعت نفت و گاز کشور است، تصریح کرد: اگرچه امسال با افزوده شدن فازهای جدید پارس جنوبی به چرخه تولید، میزان تولید گاز افزایش می یابد، ولی این به معنای خارج شدن از وضعیت اضطرار نیست و باید همواره با بهینه کردن مصرف گاز در کشور زمینه را برای تامین پایدار گاز بخش صنایع به ویژه در زمان پیک مصرف گاز، همچنین صادرات این حامل انرژی فراهم کنیم.

وزیر نفت توسعه کنتورهای هوشمند در کشور را از دیگر اولویت های مهم این شرکت در سال 93 اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه هم اکنون 9 میلیارد متر مکعب گاز گمشده در شبکه وجود دارد با اصلاح سیستم های اندازه گیری تا حد زیادی می توان این میزان را کاهش دهیم.

اصلاح روابط شرکت گاز با خزانه

وزیر نفت در ادامه از اصلاح روابط شرکت ملی گاز ایران با خزانه دولت همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: در زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها تمام درآمدهای این شرکت به خزانه دولت واریز می شد و بخشی از این درآمد از طرف خزانه به شرکت ملی گاز ایران تعلق می گرفت.

وی ادامه داد: خوشبختانه طبق نظر ریاست جمهوری این روابط در اجرای فاز دوم اصلاح شده و بر اساس آن شرکت ملی گاز ایران باید رقم مشخصی را به خزانه واریز و مابقی درآمدهای این شرکت به توسعه و اجرای پروژه های عملیاتی و هزینه های جاری اختصای می یابد.  

تقدیر از کارکنان صنعت گاز

وزیر نفت ضمن تقدیر از تلاش کارکنان صنعت گاز کشور در زمستان سال 92، تاکید کرد: باید در سالجاری نیز با مدیریت جهادی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

زنگنه با اشاره به اینکه سال 92 سال سختی برای صنعت نفت و گاز کشور بود، از تمام کارکنان و پرسنل خدوم این صنعت که با تلاش شبانه روزی زمینه استمرار پایدار انتقال گاز در کشور را فراهم کردند، قدردانی کرد.


کد خبر 214992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =