غولهای پتروشیمی جهان در خلیج مکزیک سرمایه گذاریهای عمده می کنند

شانا ـ گروه بین الملل: کاهش بهای گاز طبیعی در آمریکا در پی انقلاب شیل اویل و شیل گس مرکز پتروشیمی آمریکا در منطقه خلیج مکزیک را به محلی جذاب برای سرمایه گذاری شرکتهای پتروشیمی بدل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هیوستون کرونیکل، گاز طبیعی ارزان در آمریکا شرکتهای پتروشیمی خارجی را به سرمایه گذاریهای عظیم در سواحل آمریکایی خلیج مکزیک در جنوب این کشور تشویق کرده است.

شرکتهای خارجی در حال سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی خلیج مکزیک هستند جایی که سرمایه گذاری در آن به دلیل گاز طبیعی ارزان کشور آمریکا، هزینه های جانبی کم و وجود زیرساخت صنعتی رو به افزایش است.

گاز طبیعی داخلی و فرآورده های جانبی آن از جمله اتان، که شرکتهای پتروشیمی برای ساخت پلاستیک و دیگر مواد از آن استفاده می کنند، در آمریکا نسبت به کشورهای دیگر ارزان تر  و دلیل آن افزایش تولید نفت و گاز از منابع شیل اویل این کشور عنوان شده است.

قیمت پایین این مواد سبب شده که به تازگی شرکتهای بین المللی سرمایه گذاریهای عظیمی در امتداد خلیج مکزیک در ایالتهای لوئیزیانا و تگزاس یعنی مرکز پتروشیمی آمریکا انجام دهند.

یکی از دلایل عمده جذابیت سرمایه گذاری در این منطقه قیمت مناسب اتان تولید شده در آمریکا در مقایسه با ماده نفتاست، ماده شیمیایی مشابهی که از نفت استخراج می شود، با این حال بهای نفت تولید آمریکا که بیشتر تحت تاثیر بازارهای جهانی قرار دارد، با وجود انقلاب شیل اویل آمریکا از بهای گاز طبیعی آن بیشتر است.

گریستوفر گوئیث، معاون سیاستگذاری اتاق بازرگانی آمریکا گفت: اگر شرکت شما در منطقه ای از دنیا باشد که بهای گاز آن از بهای نفت ارزان =تر باشد، کمتر مجبور می شوید تا از نفتا به عنوان خوراک پالایشگاه استفاده کنید.

این ویژگی آمریکا به تولیدکنندگانی که از اتان استفاده می کنند امتیاز رقابتی داده است. به همین دلیل است که شاهد ورود شرکتها به آمریکا از سراسر دنیا هستیم.

شرکتهایی که مایلند از این اختلاف قیمت میان اتان و نفتا به عنوان خوراک پتروشیمی به نفع خود بهره ببرند.

پالایشگاه های پتروشیمی جدیدی با ارزش بیش از ۹۰ میلیارد دلار در کمربند پتروشیمی خلیج مکزیک از تگزاس تا نیو ارولئان یا در مرحله طراحی قرار دارد و یا در دست ساخت است.

از شرکتهای خارجی پتروشیمی که در آمریکا سرمایه گذاری می کنند می توان به شرکت ساسول آفریقای جنوبی، فورموسای تایوان و لیندگروپ آلمان اشاره کرد.

کد خبر 214998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =