پنج قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران دریافت شد

شانا-گروه دولت و مجلس: تاکنون پنج قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به میزان چهار میلیارد و 200 میلیون دلار دریافت شده و منابع در اختیار ایران است.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در حاشیه جلسه نهاد تعامل گفت: روال اداری برای بازگشت دارایی‌های بلوکه شده ایران و انجام تعهدات در مهلت های مقرر، به زمان نیاز دارد.

محمدباقر نوبخت تصریح کرد: همان‌طور که اقساط پیشین دریافت شد این مرحله نیز به همین ترتیب است و صرف نظر از روند طولانی مدت بازگشت، به همه تعهدها دست یافتیم و منابع در اختیار ایران است.

وی در مورد محل هزینه اقساط دریافتی نیز گفت: دریافت این اقساط منابع عمومی کشور هستند و می‌توانیم برنامه‌های توسعه کشور را با منابع عمومی بهنتیجه برسانیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری فعالیت تیم مذاکره کننده و سیاست خارجی کشور را در این زمینه تقدیر کرد.

در پی توافق هسته‌ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 مقرر شد 4.2 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود.

بر همین اساس، قسط اول دارایی‌های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوییس به فرانک سوییس تبدیل و به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد.

قسط دوم از مبلغ 4،2 میلیارد دلار مورد توافق به مبلغ 450 میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ 3 مارس 2014 (دوازدهم اسفند ماه 1392) آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

همچنین قرار بود قسط سوم معادل 550 میلیارد دلار، 7 مارس (16 اسفندماه) به حساب بانک مرکزی واریز شود.

قسط چهارم معادل 550 میلیون دلار نیز باید 10 آوریل (21 فروردین)به حساب واریز می‌شد. 450 میلیون دلار نیز در روز 15 آوریل به عنوان قسط پنجم بوده است.

کد خبر 215028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =