خودکفایی ایران در ساخت رباتهای حفاری زیردریایی

شانا-گروه دولت و مجلس: ایران در زمینه ساخت رباتهای حفاری تا عمق 100 متر در آبهای خلیج فارس به خودکفایی رسید.

سرپرست واحد پژوهشی واحد رباتهای زیردریایی دانشگاه آزاد قزوین، درگفت وگو با خبرنگار شانا گفت: توجه به پژوهش در حوزه رباتهای ROV با توجه به اکتشافهای انجام شده در آبهای عمیق دریای خزر از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است.

حاتم قاسم‌زاده با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری برای پژوهش در دست‌یابی به فناوری ساخت ربات‌های ROV تصریح کرد: موفقیت در این زمینه نیازمند تحقیق و فعالیت علمی گسترده به همراه سرمایه‌گذاری در این زمینه دارد.

سرپرست واحد پژوهشی واحد رباتهای زیردریایی دانشگاه آزاد قزوین با بیان این‌که ایران در زمینه تولید رباتهای زیردریایی که تا عمق 100 متر قادر به انجام فعالیتهای حفاری و خدماتی هستند، خودکفا شده است، افزود: از شرکت های دولتی و خصوصی که در زمینه صنعت نفت فعالیت می کنند انتظار داریم برای خرید این ربات ها از نمونه های داخلی آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر کیفیت بالای رباتهای تولید شده برای حفاری در آبهای خلیج فارس تصریح کرد: کارشناسان وزارت نفت می توانند پیش از خرید کیفیت رباتهای تولید شده را امتحان کرده و سپس به خرید آنها اقدام کنند.

قاسم زاده با اشاره به فناوری بالا در ساخت رباتهای حفاری در آبهای عمیق افزود: برای دست بای به ساخت این نوع رباتها به تحقیق وپژوهش بیشتری نیاز داریم، ضمن اینکه هم اکنون دانشگاه‌های متعددی برای تولید رباتهای ROV وارد عمل شده‌اند.

تولید رباتهایی حفاری در آبهای عمیق خزر

سرپرست واحد پژوهشی واحد رباتهای زیردریایی دانشگاه آزاد قزوین با بیان این که هم اکنون کارگروه فناوری‌های آبهای عمیق توسط معاونت پژوهشی وزارت نفت تشکیل شده است، گفت: این کارگروه با محوریت دانشگاه آزاد قزوین، دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان برای تولید رباتهای ROV در آبهای عمیق خزر فعالیت می‌کند.

 به گفته قاسم زاده، کارگروه یادشده با دانشگاه صنعت نفت شاخه محمودآباد تعامل نزدیک دارد که نتیجه این همکاری منجر به تولید رباتهایی برای حفاری در آبهای خزر شده که برخی از آنها با مهندسی معکوس ساخته شده است.

سرپرست واحدپژوهشی واحد رباتهای زیردریایی دانشگاه آزاد قزوین، ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از رباتهایی که توسط این کارگروه تولید شده به مرحله تولید صنعتی نرسیده است.

قاسم زاده یادآور شد: با توجه به حمایت نفت از دانشگاه، امیدواریم قراردادهای پژوهشی بیشتری در این زمینه منعقد شود تا بتوانیم به اولین نمونه‌های تولید رباتهای ROV دست یابیم.


کد خبر 215034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =