گاز وارداتی از ایران معادل یک سوم تولید گاز عمان است

شانا _ گروه بین الملل: معاون وزیر نفت عمان اعلام کرد که گاز وارداتی از ایران برابر یک سوم تولید کنونی این سوخت پاک در عمان است.

به گزارش روزنامه مسقط دیلی، سالم العوفی، معاون وزیر نفت و گاز عمان گفت: گفتگوها با ایران در باره واردات روزانه یک تریلیون فوت مکعب گاز  و این رقم حدود یک سوم تولید کنونی این سوخت پاک در عمان است.

وی همچنین درباره قرارداد عمان با ایران برای واردات گاز گفت: ما هم اکنون یک یادداشت تفاهم با ایران امضا کرده ایم؛ کارهای زیادی برای تبدیل این یادداشت تفاهم به یک طرح واقعی لازم است.

این مقام عمانی گفت: ما باید مسیر این خط لوله گاز و طرح امکان سنجی آن را ارزیابی و تحلیل کنیم، همچنین مسائل زیادی درباره این خط لوله مانند اندازه خط لوله، نقطه اتصال و بخش خشکی آن وجود دارد که نیاز به کسب اطلاعات درباره آنها داریم.

العوفی گفت: با توسعه سریع ظرفیت تولید نیروگاههای برق، صنایع و طرحهای پالایشگاهی در عمان، مصرف گاز این کشور از سال جاری میلادی سالانه حدود 10 درصد افزایش می یابد.

وی دیروز (دوشنبه 25 فروردین) گفت: تولید روزانه گاز عمان سال 2013 میلادی حدود 90 میلیون مترمکعب بود که که انتظار می رود این رقم سال جاری میلادی به 110 تا 115 مترمکعب افزایش یابد.

معاون وزیر نفت عمان اعلام کرد: تقاضای گاز در همه بخشهای عمان رو به افزایش است و این تقاضا برای بخش نیرو حدود 11 درصد و برای بخش صنایع 5 تا 6 درصد در سال خواهد بود.

به گفته وی، این رشد ادامه می یابد زیرا مقامهای بخش نیروی عمان در حال بررسی ساخت نیروگاههای جدید تولید برق هستند.

این مقام عمانی با بیان این که تقاضای گاز بخش صنعتی رو به افزایش است، افزود: منطقه الدقم شاهد رشد است و پالایشگاه ها و صنایع این بخش نیاز به گاز بیشتری خواهند داشت.

بنا بر آمار مرکز ملی آمار و داده های عمان (NCSI) کل مصرف گاز عمان سال ٢٠١٣ میلادی ٣٩ میلیون و ١١٤ هزار مترمکعب بود، در حالی که مصرف گاز این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی ٣٧ میلیون و ٩١٩ هزار مترمکعب بوده است.

العوفی گفت: افزایش استفاده از گاز در  پروژه های ارتقای ظریب بازیافت نفت همچنان ادامه خواهد داشت.

ایران و عمان یادداشت تفاهم گازی ٢٥ ساله ای به ارزش حدود ٦٠ میلیارد دلار در ماه اوت سال ٢٠١٣ امضا کردند؛ با آن که عمان سالها در تلاش برای واردات گاز از ایران بود اما جزئیات ضوابط و یک توافقنامه در این زمینه در سفر هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به همراه هیئت بلندپایه به عمان، میان مقامهای دو کشور امضا شد.

گاز ایران با یک خط لوله ٢٦٠ کیلومتری از استان هرمزگان ایران و ظرف سه سال به بندر صحار عمان ترانزیت می شود.

عمان هزینه کل ساخت این خط لوله را که یک میلیارد دلار است، پرداخت می کند و هزینه ساخت آن به وسیله درآمدهای حاصل از فروش گاز طی یک بازه زمانی جبران می شود.
کد خبر 215062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =