۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
  • کد خبر: 215158
روان سازی قطار فرهنگ، ضرورت گذر از پل بنزین

شانا_ گروه پالایش و پخش: با ورود به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در واپسین روزهای سال گذشته و عملیاتی شدن این مرحله از قانون هدفمندی در ابتدای سال جدید، گمانه زنی درخصوص نرخ بنزین نیز به اوج خود رسیده است تا آنجا که برخی قیمت هر لیتر این کالای استراتژیک را 1400 تومان پیش بینی کرده اند.

گمانه زنی ها، در خصوص قیمت بنزین همچنان ادامه دارد،اما دولت تنها مرجعی است که حرف آخر را می زند و نکته مهم دیگر،سرنوشت موجودی سهمیه یارانه ای یا همان بنزین 400 تومانی در کارتهای سوخت است.

نگرانی از این بابت که آیا بنزین باقیمانده در کارتهای بنزین خواهد سوخت و با اعلام نرخ جدید بنزین، مردم با این سهمیه های 400 تومانی خداحافظی خواهند کرد و یا این که باکهای خودرو آنها چند صباحی دیگر از آن بهره خواهد برد.

به گفته مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، پیش از آغاز سفرهای نوروزی که از روز 27 اسفندماه پارسال تا روز 17 فروردین ماه امسال ادامه داشت، بیش از یک میلیارد و 300 میلیون لیتر بنزین مصرف شد.

وی همچنین موجودی بنزین یارانه ای (400 تومانی) را در کارتهای هوشمند سوخت تا پیش از شروع مسافرتهای نوروزی، 2.5 میلیارد لیتر اعلام کرد.

به گفته این مدیر و کارشناس نفتی، بر خلاف انتظار، موجودی بنزین کارتهای هوشمند سوخت در بازه زمانی یاد شده، نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز داشت و در پایان تعطیلات نوروز به بیش از 2.7 میلیارد لیتر رسید که نشان می دهد مردم بیش از 200 میلیون لیتر بنزین خود را ذخیره کرده اند.

رفتار مصرفی در خصوص استفاده کمتر از بنزین 400 تومانی در تعطیلات عید نوروز می تواند بیانگر آن باشد که مردم با توجه به پیش بینی افزایش قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تمایل دارند تا روشن شدن وضع قیمت، مقدار بیشتری از این فرآورده را با نرخ یارانه ای در کارتهای خود نگه دارند؛ بنابراین به جای مصرف بنزین 400 تومانی موجود در کارتهای سوخت خود از بنزین با نرخ 700 تومان استفاده کرده اند.

در مرحله نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که هر لیتر بنزین یارانه ای 100 تومان بود، موجودی قابل توجهی از این نوع بنزین (یارانه ای) در کارتهای سوخت مردم وجود داشت.

در آن زمان با اعلام نرخ جدید از طرف دولت و اعمال آن (400 تومان) در سامانه هوشمند سوخت، نگرانی از این بابت ایجاد شد که بر سر سهمیه استفاده نشده چه می آید؟

البته روشن است که دولت برای کسانی که بنزین سهمیه خود را استفاده نکرده اند، زمان کافی در نظر می گیرد زیرا  در دوره گذشته اعمال قیمتهای جدید، دولت یک بازه زمانی را برای مصرف سهمیه های باقیمانده در کارتهای سوخت تعیین کرد تا سهمیه های 100 تومانی مصرف شود.

در این دوره نیز براساس شنیده ها به مردم این فرصت داده می شود تا آنچه به عنوان سهمیه 400 تومانی در کارتهای خود دارند، تمام و کمال مصرف کنند.   

بهره گیری از ابزار قیمت، اگرچه رفتار مصرفی مردم را در استفاده از حاملهای انرژی در قیاس با چند سال گذشته تغییر داده و تا حدی نیز بهبود بخشیده است، ولی به نظر می آید در این بخش هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده ایم و لازم است گامهای بلندتری که به نظر می آید بیشتر  "فرهنگی" به نظر می رسند، برداشته شود.

بدون شک،"ارتقای فرهنگی" در همه زمینه ها، سبب می شود که مردم با درک ریشه های تصمیمات کلان قدرت تحلیل مسایل را داشته باشند و موجب می شود درک بهتری برای مواجهه با پدیده های پیش بینی شده و حتی پیش بینی نشده در افراد ایجاد شود؛  واضح است که دولت برای تحقق این مهم با برنامه ریزی در این زمینه می تواند نقش کلیدی ایفا کند.

در دولت تدبیر و امید نوپا اما با تجربه، این اراده وجود دارد تا برای رشد در همه سطوح (اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی) بویژه اقتصاد متکی بر فرهنگ،گامهای بلندی برداشته شود.

درباره موضوع بنزین،اعلام نرخ جدید و سهمیه های باقیمانده از قبل در کارتهای سوخت نیز به نظر می آید این اعتماد مردم به دولت است که می تواند راهگشا باشد؛ این اعتماد می تواند حرکت چرخهای ارابه دولت را در تحقق بخشیدن به اهداف شتاب بخشد؛ اعتمادی که ریشه در فرهنگ دارد و باید بیش از پیش تقویت شود تا قطار دولت دوباره روی ریلهای استوار اعتماد عمومی قرار گیرد و به پیش رود.

سعید محمدبیگی

کد خبر 215158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =