پیگیری توسعه روابط  تهران - ابوظبی در زمینه نفت و گاز

شان_ گروه دولت و مجلس: وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی بر پیگیری روند توسعه روابط دو کشور در زمینه های مختلف، بویژه انرژی های تجدیدپذیر، نفت، گاز و پتروشیمی توافق کردند.

به گزارش شانا، دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات بعدازظهر امروز (سه شنبه، 26 فروردین) با حضور وزیران امورخارجه دو کشور، معاونان وزیر امورخارجه ایران و امارات و نمایندگانی از بخش های دولتی و خصوصی دو کشور تشکیل شد.

در این کمیسیون مشترک موافقت شد که کمیته ای سیاسی به ریاست معاونان سیاسی وزارت خارجه دو کشورهر 6 ماه یک بار در تهران و ابوظبی برگزار شود.

محمدجواد ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان در پایان دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات اسناد هشت توافق حاصله در این کمیسیون را امضا کردند.

براساس یکی از این توافق ها که به امضا رسید دو طرف نسبت به گسترش همکاری های سیاسی در سازمان ها و محافل بین المللی تاکید کردند.

در این کمیسیون ایران و امارات ضمن تاکید بر توسعه ارتباط و همکاری میان موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه های سیاسی و بین المللی توافق کردند که مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت امور خارجه از سوی ایران و مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک از سوی امارات با برگزاری جلسه های کارشناسی مشترک، دعوت از محققان و صاحبنظران برجسته سیاسی دو کشور اطلاع رسانی نسبت به همایش ها و میزگردهای منعقده و تبادل تجربیات همکاری ها را گسترش دهند.

همچنین در این کمیسیون مشترک عالی اقتصادی توافق شد با بررسی نهایی متن موافقتنامه پیش امضا در سال 1388 درباره تحدید حدود دریایی ایران و امارات در دریای عمان در مدت سه ماه آینده آن را برای امضا آماده کنند.

 لغو روادید برای گذرنامه سیاسی و خدمت از دیگر توافق ها در دومین کمیسیون مشترک عالی بود.

طرفین همچنین در این کمیسیون ضمن ابراز رضایت از همکاری های فیمابین برای اجرایی کردن مفاد یادداشت تفاهم امضاشده در 16 دی ماه 1382 در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مواد روانگردان و مواد اولیه شیمیایی و برگزاری منظم اجلاس های مشترک دوره ای براساس بند 4 یادداشت تفاهم تاکید کردند.

ایران و امارات همچنین بر گسترش و تقویت همکاری ها، مبارزه با قاچاق مواد مخدر،کالا، انسان، جرایم سازمان یافته، رفع چالش ها و مشکلات مرزی - دریایی و تردد غیرمجاز از طریق استمرار پیگیری مصوبات هشتمین کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور تاکید کردند.

دو کشور ایران و امارات همچنین توافق کردند در حوزه های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، بنادر و گمرکی، ارتباطات، مطالعات و پژوهش، جوانان و ورزش، استاندارد، آب و برق، محیط زیست، کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیر، نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشت، حمل و نقل، کنسولی، حقوقی و انتظامی، آموزشی، گردشگری، روند توسعه روابط را پیگیری کنند.

دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات بعدازظهر امروز (سه شنبه 26 فروردین) با حضور وزیران امورخارجه دو کشور در شهر ابوظبی آغاز به کار کرد.

کد خبر 215159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =