ایران شریک قابل اعتمادی برای کشورهای منطقه است

شانا _ گروه دولت و مجلس: وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای اماراتی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران شریکی ثابت قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس است.

به گزارش شانا بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف امروز (سه شنبه، 26 فروردین) در افتتاحیه دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران بویژه دکتر روحانی، رئیس جمهوری ایران به امارات عربی متحده یک نگاه ویژه و مبتنی بر برادری، تعامل سازنده و گفتگو است.

وی با ابراز خوشحالی از شرکت در دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده در این کشور دوست و برادر گفت: این نشست فرصت مغتنمی است تا نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور با هم اندیشی و هم افزایی بتوانند زمینه ها و ابعاد متنوع همکاری های دوجانبه را مرور کرده و نقشه راه تقویت و توسعه روابط و گام های عملیاتی در این زمینه را طراحی کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: خوشبختانه اراده سیاسی موجود میان رهبران دو کشور برای گسترش همکاری ها بستر لازم را برای توسعه روابط در همه زمینه ها را فراهم کرده است. اعتقاد دارم در این دوره با مدیریت روابط و استفاده از فرصت ها و ظرفیت های واقعی خواهیم توانست به اهداف مهم و مطلوب دست یابیم.

وی تصریح کرد: روابط دو کشور همواره روابطی برادرانه و بسیار خوب بوده و زمینه ها برای تبدیل دو همسایه به شرکای راهبردی در منطقه و رسیدن به سطح ممتاز فراهم است.

ظریف با بیان این که حجم مبادله های تجاری بین ایران و امارات در مقایسه با مبادله های تجاری منطقه ای جمهوری اسلامی ایران قابل توجه است، افزود: خواهان افزایش میزان مبادله ها هستیم.

به گفته وی، دولت های ایران و امارات نیز در قالب کمیته های کنسولی و گارد ساحلی گفتگوهای مستمر و منظمی دارند و در هشتیمن اجلاس کمیسیون مشترک کنسولی توافق های خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و ... انجام شده که اجرایی شدن بندهای مورد توافق دستاوردهای مهمی برای دو ملت خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: علاوه بر تبادل هیئت ها در بخش سیاسی و کنسولی در بخش همکاری های اقتصادی، انرژی و اینترپل نیز گفتگوهای مهمی داشته ایم و این مراوده ها همکاری های قابل توجهی ایجاد کرده است.

ظریف گفت: توافق هایی که در جلسه های کمیته های پنج گانه در روز گذشته (25 فروردین) انجام شده نیز اقدام های بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مشترک دو کشور است و از همه همکاران در دو هیئت و سفیران دو کشور که با تلاش فراوان به این نتایج ارزنده دست یافتند تشکر می کنم و از همه دوستان می خواهم که با تلاش در مسیر اجرایی کردن این تفاهم های مهم تلاش کنند.

وی تاکید کرد: تحولات و چشم اندازهای راهبردی پیرامون منطقه ما و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش های فرامنطقه ای و بویژه حل موضوع هسته ای دو عامل کمک کننده برای تقویت همکاری های در منطقه ما است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: به تمامی همسایگان، شرکا و دوستان منطقه ای ایران اطمینان می دهم که پیشرفت های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران و توافق ها و دستاوردهای فرامنطقه ای ایران همسو با منافع درازمدت کل منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

ظریف با بیان این که امنیت در حوزه خلیج فارس جدایی ناپذیر و یکپارچه است، افزود: کشورهای منطقه تنها از طریق توسعه همکاری های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی می توانند آینده ای آرام، صلح آمیز، با ثبات، پیشرفته برای مردم خود و نسل های آینده رقم بزنند به شما اطمینان می دهم که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران شریکی ثابت قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد ماند.

دومین کمیسیون مشترک عالی اقتصادی ایران و امارات بعدازظهر امروز با حضور وزیران امورخارجه دو کشور در شهر ابوظبی آغاز به کار کرد.


کد خبر 215160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =